Audi A8

W dziale ?poznajemy samochody? prezentujemy pojazdy spotykane na polskich drogach. Są jednak i takie, które nie często możemy zobaczyć. Do nich należy Audi A8. Warto zapoznać się z tym modelem, zawiera on bowiem wiele najnowocześniejszych rozwiązań technicznych.

[caption id="attachment_128" align="alignleft" width="300" caption="Najbardziej luksusowy samochód marki Audi, model A8 wykonany przy użyciu stopów lekkich (np. nadwozie i elementy zawieszenia kół)."]Najbardziej luksusowy samochód marki Audi, model A8 wykonany przy użyciu stopów lekkich (np. nadwozie i elementy zawieszenia kół).[/caption]

Mamy do czynienia z pojazdem najbardziej luksusowym i najdroższym wśród modeli z czterema pierścieniami na przedniej ścianie nadwozia. Najdroższym, gdyż ceny, zależnie od poziomu wyposażenia takiego samochodu, zaczynają się od ok. 400 tys. zł.

A8 oznaczeniem modelu wskazuje, że wyposażono go w silnik 8-cylindrowy. Tradycje Audi stosowania takich silników sięgają 1988 r. Wówczas zadebiutował model Audi V8, z nadwoziem będącym rozwinięciem konstrukcyjnym nadwozia Audi 100 z 1982 r., napędzany widlastym 8-cylindrowym silnikiem o nowoczesnej wówczas budowie, wyposażonym m.in. w 4-zawory przy każdym cylindrze. Nowoczesne też były: automatyczna 4-przekładniowa skrzynia biegów i stały napęd na 4 koła.

Model Audi noszący oznaczenie A8 po raz pierwszy pojawił się w 1994 r. Jego modernizacje przeprowadzono w 2002 i 2008 r.

Nowy A8 z 2010 r. od swojego poprzednika jest większy na zewnątrz i wewnątrz nadwozia. Ma o 75 mm większą długość, o 55 mm większą szerokość i o 16 mm większą wysokość. Większy też jest rozstaw osi ? o 48 mm, a np. odległość od poduszki siedzenia do dachu jest większa z przodu o 6 mm, a z tyłu o 4 mm.

Model A8 jest rodzajem okrętu flagowego niemieckiej marki Audi. Jego sylwetka odznacza się dostojnością, elegancją i sprawia wrażenie wymodelowanej z jednej bryły. Linia dachu nawiązuje do coupe, z niskimi tylnymi słupkami płynnie przechodzi w linię bagażnika. Bardzo ważna jest przednia część nadwozia, ona wyróżnia samochód. W Audi ? w każdym modelu ? osłona chłodnicy jest charakterystyczna, nazwana Singleframe. Z lampami przednimi tworzy zintegrowaną całość.

Lampy przednie mają w pełni diodowe światła, które po raz pierwszy na świecie wprowadzono właśnie w samochodzie Audi, modelu sportowym R8. Nadają one A8 niepowtarzalny wygląd zarówno podczas jazdy w dzień, jak i w nocy, emitując światło zbliżone do dziennego i nie męczące oczu kierowcom nadjeżdżającym z przeciwka. Światła te nie wymagają konserwacji, ich żywotność obliczona jest na cały okres eksploatacji samochodu. W każdej przedniej lampie są 54 diody LED, które tworzą fascynujące łuki, łatwo rozpoznawalne z odległości około 400 m ? wyglądają jak jednolite pasy świetlne.

[caption id="attachment_129" align="alignleft" width="300" caption="Wnętrze nadwozia, jak i cały samochód, wykonano z użyciem najwyższej jakości materiałów."]Wnętrze nadwozia, jak i cały samochód, wykonano z użyciem najwyższej jakości materiałów.[/caption]

Jako opcja dostępne są światła adaptacyjne z regulacją zasięgu świecenia i doświetlaniem zakrętu. Kamera wideo umieszczona przy lusterku wstecznym rozpoznaje jadące z przodu i nadjeżdżające z przeciwka pojazdy po ich światłach. Komputer dostosowuje do warunków otoczenia zasięg i szerokość strumienia świecenia, zapewniając zawsze jak najlepsze oświetlenie drogi. Poza tym do sieci modułu sterowania reflektorami podłączono system nawigacji MMI (Multi Media Interface) Navigation plus, który to system z wyprzedzeniem odczytuje informacje o trasie i przekazuje je do komputera świateł. W ten sposób, np. światła drogowe, tzw. długie są wcześniej włączane, a przed dojazdem do skrzyżowania następuje automatyczne przełączenie świateł drogowych na mijania.

Tylne światła A8 również efektownie wyglądają. W każdej lampie zespolonej są 72 diody ciasno umieszczone obok siebie. Tylko światła cofania nie są diodowe. Wewnątrz obrysu poziomo ustawionych lamp tylnych jest światło stop ? w razie gwałtownego hamowania światło to będzie migało z wysoką częstotliwością, aby ostrzec kierowców pojazdów jadących z tyłu.

Samochód wyposażono w wiele rozwiązań technicznych w postaci systemów wspomagających kierowcę. Regulują one odległość do jadącego z przodu pojazdu, pomagają kierowcy zmienić lub utrzymać pas ruchu i ułatwiają mu parkowanie. Rozpoznają także znaki graficzne ograniczenia prędkości i odpowiednio do warunków doświetlają drogę.

System ACC (Adaptive Cruise Control) wykorzystując radar reguluje prędkość i odległość do jadącego z przodu pojazdu w zakresie prędkości od 0 do 250 km/h. Bez udziału kierowcy przyhamowuje A8 aż do zup

ełnego zatrzymania około 4 m przed poprzedzającym pojazdem. Jeśli postój trwa krótko, do 15 sekund, A8 sam ruszy, jeśli stoi dłużej, kierowca musi nacisnąć pedał przyspiesznika lub dźwignię tempomatu i wtedy samochód będzie podążał za znajdującym się przed nim pojazdem, gdy tamten zacznie jechać do przodu. System ACC działa wykorzystując dwa czujniki radarowe umieszczone w ścianie przedniej pojazdu, które wysyłają dane do komputera, a ten rozpoznaje poruszające się z przodu pojazdy.

System ASA (Audi Side Assist) ułatwiający zmianę pasa ruchu zadziała od prędkości jazdy 30 km/h. Dwa czujniki radarowe umieszczone w tylnej części nadwozia rejestrują wydarzenia za A8 w odległości do 70 m i przekazują dane do komputera, a ten analizuje dane. Jeżeli w krytycznym obszarze porusza się inny pojazd, aktywowany jest tzw. stopień informacyjny ? w obudowie lusterka zewnętrznego zaświeci się żółta dioda, która będzie świeciła jaśniej i emitowała światło z dużą częstotliwością gdy kierowca włączy kierunkowskaz, aby zmienić pas ruchu.

 

Systemów wspomagających jazdę kierowcy jest więcej, np. system ostrzegający przed niezamierzonym przekroczeniem swojego pasa ruchu i system ?asystent widoczności nocą? działający na zasadzie dalekiej podczerwieni (FIR). Kamera wbudowana w logo firmy na atrapie chłodnicy, reaguje na ciepło emitowane przez obiekty znajdujące się na drodze. Komputer zmienia informacje na obraz wyświetlany na centralnym ekranie zestawu wskaźników i kierowca widzi obiekty na odległość do 300 metrów, poza zasięg świateł drogowych. Także w technice multimedialnej A8 ma nowoczesne rozwiązania, a obsługa MMI Navigation plus odbywa się przy użyciu panela dotykowego.

Rozwiązań technicznych i to najnowocześniejszych w nowym A8 jest tak wiele, że na ich omówienie potrzeba znacznie więcej miejsca niż mamy. Dlatego tylko wspomnimy, że w samochodzie zastosowano rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego, że nadwozie wykonano ze stopów lekkich. Do napędu samochodu możemy wybierać spośród dwóch silników 8-cylindrowych w układzie widlastym ? benzynowym i wysokoprężnym.

[caption id="attachment_130" align="alignleft" width="300" caption="Układ napędowy samochodu Audi A8 z silnikiem umieszczonym przed przednią osią i przekazującym moment obrotowy na obie osie jezdne pojazdu."]Układ napędowy samochodu Audi A8 z silnikiem umieszczonym przed przednią osią i przekazującym moment obrotowy na obie osie jezdne pojazdu.[/caption]

Interesującym rozwiązaniem jest system doładowujący akumulator ? gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału przyspiesznika, np. hamuje, inteligentny układ zarządzający lekko zwiększa napięcie alternatora, aby ten mógł skuteczniej doładowywać akumulator. Alternator jest chłodzony za pomocą systemu wodnego ? skuteczniej niż za pomocą elektrycznego wentylatora.

Jeśli wspomnieliśmy o układzie chłodzenia to warto dodać, że bezpośrednio po uruchomieniu zimnego silnika elektronicznie odłączany jest silnik od układu chłodzenia. W ten sposób olej silnikowy szybko osiąga roboczą temperaturę.

Na zakończenie dopowiemy, że z silnikiem współpracuje nowa automatyczna skrzynia tiptronic z ośmioma przełożeniami do jazdy w przód. Napęd z silnika jest przekazywany na cztery koła, a tylny mechanizm różnicowy rozdziela siłę napędową bezstopniowo, w sposób zmienny, między tylne koła ? tym samym samochód stabilnie porusza się na łukach dróg.

ilustracje: autor i Audi

Audi A8 4.2 TDI ? dane techniczne

  • Nadwozie: samonośne z ramą pomocniczą, 4-drzwiowe, 5-miejscowe
  • Silnik: 4-suw. 8-cyl. widlasty, 32-zawory sterowane 4-wałkami rozrządu, wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem paliwa common-rail, z 2 turbosprężarkami i 2 chłodnicami doładowywanego powietrza (intercooler), umieszczony wzdłużnie z przodu, napędza 4 koła
  • Średnica cyl. x skok tłoka/poj. skokowa: 83x95,3 mm/4134 cm3
  • Stopień sprężania: 16,5:1
  • Moc maksymalna: 258 kW = 350 KM przy 4000 obr/min
  • Moment maksymalny: 800 Nm przy 1750÷2750 obr/min
  • Skrzynia biegów: automatyczna tiptronic, 8-biegów do jazdy w przód + wsteczny
  • Zawieszenie przednie: po 5 wahaczy przy każdym kole, kolumny amortyzatorów teleskopowych połączone z elementami pneumatycznymi, stabilizator przechyłów
  • Zawieszenie tylne: wahacze trapezowe, kolumny amortyzatorów teleskopowych połączone z elementami pneumatycznymi, stabilizator
  • Hamulce: hydrauliczne ze wspomaganiem, dwuobwodowe, systemy ABS i ESP (stabilizacji toru jazdy samochodu i przyczepy), tarcze wentylowane przy 4 kołach, hamulec postojowy elektromechaniczny działa na tylne koła
  • Ogumienie o wymiarach: 235/55 R18
  • Długość/szerokość/wysokość pojazdu: 5137/1949/1460 mm
  • Rozstaw osi: 2992 mm
  • Masa własna: 1995 kg (bez kierowcy)
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
  • Zużycie paliwa ? cykl miejski/pozamiejski/mieszany: 10,2/6,1/7,6 dm3/100 km
zp8497586rq