Hyundai i20

Hyundai i20
Azjatyckie firmy nie mają tak bogatej tradycji w konstruowaniu i produkcji samochodów jak firmy europejskie. Dlatego w Europie lokalizują swoje ośrodki badawczo-rozwojowe i szczycą się tym, że ich samochód opracowany został z myślą o europejskim odbiorcy. Odbiorcy, który ma duże wymagania i te wymagania właśnie są spełniane. Tak też jest w przypadku południowokoreańskiej firmy. Hyundai Motor Company powstał bowiem dopiero w 1967 r., a jego europejski oddział (Hyundai Motor Europe GmbH) utworzono w 2000 r. Tutaj, w Europie, w niemieckiej miejscowości Rüsselsheim opracowano prezentowany model i20, a jego produkcję zlokalizowano daleko poza Europą, aż w Indiach. Najwidoczniej dlatego, że w Azji siła robocza jest tańsza.

Hyundai i20 uzupełnił nową gamę samochodów tej firmy zapoczątkowaną modelem i30 po raz pierwszy pokazanym podczas trwania genewskiego salonu samochodowego, w marcu 2007 r. Model i30 przedstawiliśmy już w nr 1/2008 MT i wówczas wyjaśniliśmy jego oznaczenie literą ?i?. Przypomnę, że litera ?i? ma wyrażać nową filozofię koncernu w budowie pojazdów: inspirację, inteligencję, integralność i innowacyjność. A wszystko to ma wskazywać na nową jakość wytwarzanych pojazdów.

Rok po oficjalnym debiucie i30, również w genewskim salonie samochodowym można było oglądać drugi model z serii, a mianowicie mały samochód reprezentujący segment A, jakim był i10.

Na uzupełnienie serii "i" nie czekano długo, gdyż zaledwie pół roku po ukazaniu się i10, we wrześniu 2008 r. podczas Mundial de l?Automobile w Paryżu debiutował i20. Wystąpił w popularnym segmencie B licznie reprezentowanym przez modele europejskich i japońskich marek, stał się konkurentem np. Forda Fiesty, Opla Corsy, VW Polo, Renault Clio, Fiata Punto, Toyoty Yaris i Nissana Micry. Pomimo silnej konkurencji dobrze został przyjęty przez europejskich odbiorców i, aby ułatwić transport samochodów do Europy, w maju 2010 r. produkcję uruchomiono również w Turcji. Teraz w Turcji powstaje 5-drzwiowa odmiana nadwoziowa i20, a w Indiach pozostawiono produkcję odmiany 3-drzwiowej.

Najnowszy model serii "i" sprawił, że Hyundai ma swoich przedstawicieli w trzech najchętniej kupowanych segmentach. Gruntownie odnowionych, bo i10 zastąpił Atosa, i30 Accenta, a właśnie i20 Getza.

Hyundai i20 od swojego poprzednika, dodajmy cieszącego się powodzeniem wśród nabywców, jest większy, wygodniejszy i nowocześniejszy. Wiemy już, że występuje w dwóch odmianach nadwoziowych. Wyglądem nadwozia, czyli jego stylizacją nawiązuje do modeli serii "i", nawet jest określany jako zmniejszony i30. W jego stylizacji charakterystycznym akcentem (rozpoznawalnym modele serii "i" jest pas przedni integralnie połączony ze zderzakiem, z dwoma poziomami otworów wlotu powietrza do komory silnika i lampami (reflektorami) o kształcie przypominającym krople odkształcone przez pęd powietrza.

Wspomnieliśmy, że i20 jest większy od Getza. Ma większy rozstaw osi i więcej miejsca wewnątrz nadwozia. Na przykład pasażerowie siedzący z tyłu w i20 mają więcej miejsca na nogi niż w Fordzie Fiesta. Objętość bagażnika, ta podstawowa mierzona wg VDA, wynosi 295 dm3, jest jednakowa w obu pojazdach, ale po złożeniu tylnego siedzenia jest większa w i20 (1060 dm3) niż w Fieście (979 dm3). Cała kanapa tylna w i20 jest dzielona 60:40 i składana, natomiast w Fieście dzielone w tej samej proporcji jest tylko oparcie, ale w obu tych pojazdach po łożeniu całej kanapy lub tylko oparć nie uzyskuje się równej płaszczyzny z podłogą bagażnika.

Do budowy i20 wykorzystano nową płytę podłogową, którą wraz ze strukturą nośną nadwozia wykonano z udziałem stali o wysokiej wytrzymałości. Tym samym uzyskano odpowiednią sztywność nadwozia przyczyniającą się do podniesienia stabilności pojazdu w ruchu, zmniejszenia wibracji i zwiększenia ochrony jadących w razie wystąpienia wypadku.

Hyundai i20 ma konstrukcję lepszą pod względem bezpieczeństwa od swojego poprzednika ? modelu Getz. Do tego jeszcze dochodzi bogate wyposażenie. Nawet w najtańszym poziomie wyposażenia Classic otrzymujemy sześć poduszek bezpieczeństwa: dwie czołowe, dwie boczne i dwie kurtynowe, a także system mocowania fotelików dziecięcych, pasy z napinaczami i czujnikami obecności pasażerów z przodu i z tyłu, aktywne zagłówki przednich foteli, system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) i system rozdziału siły hamowania (EBD). W dwóch wyższych poziomach wyposażenia dodatkowo przewidziano system stabilizacji toru jazdy (ESP).

Kierunki nadmuchu chłodnego i ciepłego powietrza we wnętrzu nadwozia.

Nawet bez ESP samochód wykazuje się dobrą stabilnością podczas jazdy, okupioną dość twardym zawieszeniem kół. Wygodę jazdy, zwłaszcza na długich trasach, zmniejsza głośna praca silnika (benzynowego 1,2 l ? 78 KM) odczuwalna podczas rozpędzania pojazdu i podczas jazdy z prędkością obrotową silnika powyżej 3000 obr/min odpowiadającą prędkości jazdy (na płaskim terenie) powyżej 105 km/h. Głośna też jest praca dmuchawy nawiewu powietrza do wnętrza nadwozia.

Na podkreślenie zasługuje wygodne miejsce kierowcy. Fotel dobrze ukształtowany, dobra widoczność przez szybę przednią i w dużych lusterkach zewnętrznych. W dwóch wyższych poziomach wyposażenia jest regulacja wysokości fotela kierowcy, a we wszystkich czterech poziomach jest dwupłaszczyznowa ? kąt pochylenia i poosiowa ? regulacja ustawienia kolumny kierowcy. Prowadzenie pojazdu ułatwia też seryjnie stosowane elektryczne wspomaganie układu kierowniczego o sile dostosowanej do prędkości jazdy (MDPS = Motor Driver Power Steering).

Wiemy już, że Hyundai i20 występuje w dwóch odmianach nadwozia typu hatchback (3- i 5-drzwiowe) i oferowany jest w czterech poziomach wyposażenia. Dodajmy, że w Polsce do wyboru jest pięć jednostek napędowych. Są to trzy silniki benzynowe: 1.2 - 78 KM, 1.4 - 100 KM i 1.6 - 126 KM oraz dwa silniki wysokoprężne 1.4 l utworzone przez zróżnicowaną moc: 75 i 90 KM. Wyżej wymienione silniki zostały zmodernizowane w celu uzyskania lepszej dynamiki pojazdu oraz zmniejszenia zużycia paliwa, z wyjątkiem silnika 1.2 dm3. Ten silnik jest całkowicie nowy, ma blok cylindrów i głowicę wykonane ze stopów lekkich i w głowicy umieszczone dwa wałki rozrządu. Jest podstawowym źródłem napędu Hyundaia i20, nadaje mu dobrą dynamikę (0÷100 km/h w 12,9 s) i zadawala się niewielką dawką paliwa emitując średnio 124 g/km CO2.

Hyundai i20 1.2 - dane techniczne

  • Nadwozie: samonośne, 5-drzwiowe, 5-miejscowe
  • Silnik: 4-suw. 4-cyl. rzędowy, 16-zaworowy, z wielopunktowym wtryskiem benzyny, umieszczony poprzecznie z przodu, napędza przednie koła
  • Średnica cyl. x skok tłoka/poj. skokowa: 71x78,8 mm/1248 cm3
  • Stopień sprężania: 10,5:1
  • Moc maksymalna: 57,2 kW = 78 KM przy 6000 obr/min
  • Moment maksymalny: 118,6 Nm przy 4000 obr/min
  • Skrzynia biegów: mechaniczna, 5 biegów do jazdy w przód + wsteczny
  • Zawieszenie przednie: trójkątne wahacze poprzeczne, kolumny McPherson, stabilizator
  • Zawieszenie tylne: poprzeczna belka skrętna, wahacze wzdłużne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
  • Hamulce: hydrauliczne ze wspomaganiem, AB + EBD, dwuobwodowe, przednie tarczowe, tylne bębnowe (tarczowe z ESP), hamulec postojowy działa na tylne koła
  • Ogumienie o wymiarach: 175/70 R14
  • Długość/szerokość/wysokość pojazdu: 3940/1710/1490 mm
  • Rozstaw osi: 2525 mm
  • Masa własna: 970 kg
  • Prędkość maksymalna: 170 km/h
  • Zużycie paliwa ? cykl miejski/pozamiejski/mieszany: 6,4/4,5/5,2 dm3/100 km