Elektryczny Slaby-Beringer

Elektryczny Slaby-Beringer
e-suplement

fot. August Horch Museum

...jednym z pierwszych samochodów elektrycznych był produkowany na początku XX wieku Slaby-Beringer. Mały, napędzany elektrycznie pojazd generował moc 3 KM z 24-woltowego akumulatora kwasowo-ołowiowego. Jego prędkość maksymalna wynosiła 40 km/h. Konstruktorem auta był dr Rudolf Slaby. Razem z Hermannem Beringerem założyli firmę i rozpoczęli produkcję. W pierwszym roku działalności firmy, między 1 listopada 1919 a 31 października 1920 roku, zbudowanych zostało 257 aut jednoosobowych. Potem produkowano również modele dwuosobowe. W 1921 roku powstała też wersja z akumulatorem 36 V, dostosowana dla klienta zamawiającego 200 aut do Japonii. Tam elektrycznych aut używały głównie urzędy państwowe i firmy taksówkarskie.

Rudolf Slaby urodził się w 1887 roku w Berlinie. Był synem profesora Adolfa Slabego, wykładowcy na politechnice w Berlinie i współzałożyciela firmy Telefunke. Rudolf Slaby rozpoczął swoją karierę w niemieckim przemyśle lotniczym. Po kilku latach, w związku z niewielkim zapotrzebowaniem na samoloty, zaczął rozglądać się za innymi możliwościami. W 1919 roku otrzymał tytuł doktora na politechnice w Hanowerze. Z kuzynem Hermannem Beringerem założyli firmę SB-Automobil-Gesellschaft m.b.H., produkującą małe samochody elektryczne. Początkowo produkcja odbywała się w berlińskiej dzielnicy Charlottenburg, w dawnym Sophienstrasse 19?22, w pobliżu obecnego Uniwersytetu Berlińskiego. Rudolf Slaby zaprojektował niewielkie, napędzane silnikiem elektrycznym autko, zwane od tego czasu samochodem Slaby-Berenger lub w skrócie SB. Ten rewolucyjny pojazd miał samonośną konstrukcję nadwozia z tworzywa sztucznego Triplex i został specjalnie zaprojektowany dla niepełnosprawnych weteranów ? ale większość z nich nie miała dość pieniędzy, by kupić mały samochód. Z J?rgenem Skafte Rasmussenem, założycielem firmy DKW, spotkał się w 1919 roku na ulicy w Berlinie, gdzie jechał swoim małym autkiem. Wraz z akumulatorami ważyło ono wówczas 180 kg. Rasmussen był zachwycony pojazdem i od razu zamówił 100 sztuk. Rasmussen zainteresował się tym małym samochodem z drewnianą karoserią i stał się udziałowcem firmy Slaby-Beringer, która w 1925 roku stała się częścią koncernu DKW. Niestety inflacja w Europie i tragiczne trzęsienie ziemi w Japonii (1923 rok) zahamowały sprzedaż elektrycznego samochodu. Rasmussen wnikliwiej zajął się finansami i marketingiem samochodów Slaby-Beringer. Jednak nawet wytwarzanie dwumiejscowych autek z benzynowym silnikiem DKW niewiele pomogło i w czerwcu 1924 r. produkcji zaprzestano. Łącznie zbudowano 2005 samochodów Slaby-Beringer, w tym 266 z silnikiem DKW. J?rgen Skafte Rasmussen (1878?1964) był inżynierem i przemysłowcem duńskiego pochodzenia. Przeniósł się do Niemiec i po wyprodukowaniu kilku samochodów i motocykli założył firmy produkcyjne, w tym DKW i Framo. W 1928 roku odkupił większościowy pakiet udziałów w firmie Audi. Cztery lata później z firm Rasmussena powstał nowy koncern nazwany Auto Union. Była to spółka, a różnice zdań pomiędzy udziałowcami spowodowały, że Rasmussen wycofał się z tej współpracy.

Przeczytaj także
Magazyn