Solar Impulse 2 okrążył kulę ziemską

Solar Impulse 2 okrążył kulę ziemską
Po siedemnastu etapach, 510 godzinach w powietrzu i blisko 42 tys. km lotu zakończyła się pierwsza podróż dookoła Ziemi samolotu Solar Impulse 2, napędzanego energią słoneczną. Maszyna, która na zmianę była pilotowana przez Bertanda Piccarda oraz André Borschberga, wylądowała na lotnisku w Abu Dhabi, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Podczas swojej wyprawy, rozpoczętej wiosną ubiegłego roku, samolot miał siedmiomiesięczną przerwę, w celu przeprowadzenia niezbędnych napraw i usprawnień po dość trudnej dla niego przeprawie przez Pacyfik, z Japonii na Hawaje. Podczas kontroli technicznej okazało się wówczas, że poważnie uszkodzone są jego baterie słoneczne. W trakcie wznoszenia się maszyny w przestworza, pierwszego dnia pięciodniowego etapu, doszło do ich przegrzania. W ciągu tej długiej przerwy technicz-nej zespół nie tylko wymienił uszkodzone baterie i dokonał niezbędnych napraw, ale również zainstalował nowe systemy chłodzące i stabilizujące. Konstruktorami samolotu, zdającego się wyłącznie na promienie słoneczne jako źródło energii, są wspomniani Piccard i Borschberg. Rozpiętość skrzydeł wynosi 72 m, czyli więcej niż ma Boeing 747 (Jumbo Jet).

Maszyna waży niecałe dwie i pół tony, porusza się dzięki silnikom elektrycznym, a energię czerpie z 17 tys. ogniw słonecznych. Osiąga prędkość 50-100 km/godz. Jej poprzednik, Solar Impulse, który obecnie można już nazywać pierwszą wersją, ma na koncie wiele słonecznych rekordów. Po raz pierwszy wzniósł się w 2009 r. W 2010 r. wykonał 26-godzinny lot, dowodząc, że samolot słoneczny może latać również w nocy. W 2011 r. wykonał z kolei swój pierwszy rejs międzynarodowy