Wodorowe ciężarówki

Wodorowe ciężarówki
Nikola Motor Company zaprezentowała prototyp ekologicznego pojazdu, ciężarówki Nikola One, wyposażonej w silnik elektryczny wspomagany przez ogniwa wodorowe. Jak zapewniają konstruktorzy, auto może pokonać nawet 1930 km na jednym naładowaniu, przy całkowitym braku emisji dwutlenku węgla.

Ciężarówkę napędza napęd hybrydowy, składający się z zestawu litowych baterii o łącznej pojemności 320 kWh oraz zbiorników z wodorem. Ogniwa paliwowe zasilają mobilny generator, którzy przekształca wodór w elektryczność, oferując dodatkowe 300 kW mocy. Gdy więc skończy się energia w bateriach, następuje przełączenie na wodór i Nikola One może kontynuować swą podróż. Kabina kierowcy jest większa niż w typowych pojazdach i oferuje o 30% więcej przestrzeni. Zmieszczą się w niej podwójne dwuosobowe łóżko, pełnowymiarowa lodówka z zamrażarką, kuchenka mikrofalowa oraz nawet biurko z komputerem.

Największym problemem w pracach nad wodorowymi ciężarówkami jest brak odpowiedniej infrastruktury umożliwiającej ich normalną eksploatację. Wkrótce ma się to jednak zmienić, gdyż na terenie USA i Kanady powstanie sieć stacji przeznaczonych dla tych pojazdów. Ciężarówki wodorowe Nikola mają pojawić się na ulicach najpóźniej w 2020 r.