Innowacyjne rakiety prywatnych firm

Innowacyjne rakiety prywatnych firm
Jeff Bezos, założyciel Amazona oraz kosmicznej firmy Blue Origin, zademonstrował nowy rodzaj silnika rakietowego, BE-4, który będzie napędzać rakiety New Glenn oraz Vulcan, wykorzystując m.in. paliwo metanowe. Konstrukcja ma być konkurencją dla silnika Raptor, nad którym pracuje obecnie inne prywatne przedsiębiorstwo kosmiczne - SpaceX. BE-4 powstaje od 2011 r., a cały projekt jest w całości finansowany z prywatnych zasobów Blue Origin. Testy mają się zacząć już w 2017 r., choć dziewiczy lot odbędzie się nie wcześniej niż w 2019 r.

New Glenn będzie pierwszą orbitalną rakietą Blue Origin (do tej pory firmie udało się zaprojektować i wielokrotnie przetestować rakietę New Shepard, przeznaczoną do komercyjnych lotów suborbitalnych). Jej pierwszy stopień będzie napędzany przez siedem silników BE-4, da się go używać wielokrotnie i, podobnie jak pierwszy stopień rakiety Falcon 9, ma lądować pionowo. Poruszanie się drugiego stopnia umożliwi jeden silnik BE-4 przygotowany do pracy w warunkach próżni. W jednym z wywiadów Bezos oznajmił, że New Glenn będzie w stanie dostarczać ładunek nawet na orbitę Księżyca.

2 Prezentacja silnika napędzanego metanem Blue Origin BE-4
Prezentacja silnika napędzanego metanem Blue Origin BE-4

Prawie jednocześnie z prezentacją nowego silnika pojawiła się informacja o udanych testach ciekawego projektu firmy Rocket Lab, założonej w Nowej Zelandii. Jej Electron to pierwsza na świecie rakieta orbitalna "na baterie", czyli wykorzystującą pompy elektryczne. Ma wysokość 17 m oraz średnicę 1,2 m. Składa się z dwóch stopni napędzanych za pomocą dziesięciu silników i może wynieść ładunek o masie 150 kg na orbitę heliosynchroniczną o wysokości 500 km. Rakieta korzysta z nowoczesnych technologii, takich jak materiały kompozytowe i druk 3D, aby zapewnić wydajny system do wynoszenia małych satelitów, który jest prosty i tani w budowie, umożliwiający częste starty.