Tester grubości lakieru FCT 1 Data

Tester grubości lakieru FCT 1 Data
e-suplement
Tym razem w naszym warsztacie zajmiemy się testerem grubości lakieru. FCT 1 Data może być pomocny każdej osobie kupującej samochód, a staje się wręcz niezbędny dla profesjonalistów zajmujących się lakierami.

FCT 1 Data to nowoczesny elektroniczny przyrząd z katalogu znanej niemieckiej firmy geo-FENNEL, produkującej zaawansowane technicznie przyrządy zapewniające wysoką precyzję prac pomiarowych. Służy do szybkiego badania grubości powłok lakierniczych. Wystarczy przyłożyć do badanego obiektu końcówkę obudowy zakończoną sondą, a wynik zostanie błyskawicznie wyświetlony na ekranie LCD. Urządzenie dokonuje automatycznie detekcji powierzchni stalowych lub nieżelaznych. Czujnik o rowkowym kształcie V umożliwia pomiary obiektów o różnej budowie, w tym owalnych. Tester ma wbudowaną pamięć do 80 pomiarów. Umożliwia pracę w trybie pojedynczym lub ciągłym. Dzięki funkcji transferu danych można go podłączyć do komputera przez łącze USB, co pozwala archiwizować wyniki.

Tester w akcji

Urządzenie znajdzie świetne zastosowanie, gdy będziemy chcieli sprawdzić stan bieżący, a nawet wykryć wypadkową przeszłość, kupowanego używanego samochodu. Podczas badania lakieru można stwierdzić, które elementy auta są oryginalne i czy były reperowane, a także ocenić fachowość naprawy.

Na oglądanie pojazdu powinniśmy wybrać się w słoneczny dzień, aby można było wszystko dokładnie obejrzeć. Należy zwrócić uwagę, czy są różnice w odcieniach lakieru między poszczególnymi elementami nadwozia. Naszą czujność powinny wzbudzić nawet bardzo nieznaczne różnice. Przyjrzeć należy się również wszelkim odpryskom. Być może pod nimi zobaczymy inne warstwy lakieru. Jeśli lakier był ponownie nakładany, można zauważyć np. nierówności na rogach elementów.

Przed rozpoczęciem pomiarów czujnik FCT 1 Data należy skalibrować na specjalnej płytce. Następnie trzeba określić, jaką grubość lakieru powinien mieć konkretny samochód. Wartości te mogą się wahać od 80 µm do nawet 150 µm. Wiadomo, że lakiery niemetalizowane nie są pokrywane warstwą bezbarwną. Ich grubość wynosi ok. 80 µm. Podobną grubość lakieru mają zwykle słupki drzwiowe, progi i elementy pod maską.

Podczas badania powłoki lakierniczej dach traktujemy jako powierzchnię wzorcową – najrzadziej ulega on bowiem uszkodzeniu i powtórnemu lakierowaniu. Chcąc się upewnić, że znajdujący się tam lakier jest oryginalny, należy przeprowadzić co najmniej kilka pomiarów jego powierzchni. Szpachla na dachu wskazuje wypadkową przeszłość samochodu. Następnie dokładnie badamy tylne i przednie błotniki. Są to elementy narażone na uszkodzenie zarówno przy drobnych przytarciach, jak i poważnych wypadkach. Ich wymiana wymaga wycinania i spawania, dlatego też często są wyklepywane i szpachlowane. Dzięki FCT 1 Data bez trudu wykryjemy szpachlę pod powierzchnią lakieru.

Parametry urządzenia

Tester ma wymiary 113×54×27 mm. Waży tylko 110 g, jest kompaktowy i z pewnością zmieści się w kieszeni. Gwarantowana tolerancja odczytu to: 0-1250 µm, 0-850 µm (±3% +1 µm). Średnica minimalna badanej powierzchni roboczej powinna wynosić 7 mm. Minimalna grubość testowanego materiału podstawowego to 0,3 mm. Do budowy przyrządu zastosowano wysokiej jakości materiały i podzespoły, co gwarantuje znakomitą pracę oraz ponadstandardową dokładność. Tester może pracować w zakresie temperatur od 0 do +40°C. Urządzenie jest zasilane dwoma bateriami AAA. W zestawie znajdują się ponadto: pokrowiec, dwie baterie, kabel USB, oprogramowanie oraz akcesoria do kalibracji.

Wyposażeni w te podstawowe wiadomości oraz w tester lakieru FCT 1 Data możemy... wyruszać na samochodowe zakupy!

Więcej informacji o testowanym przyrządzie na stronie www.sklepylaserowe.pl

 

Przeczytaj także
Magazyn