Jak skonstruowano pierwszego Lexusa

Jak skonstruowano pierwszego Lexusa
e-suplement
Pierwszy Lexus zadebiutował w 1989 roku. Samochód ten wdarł się przebojem do klasy luksusowych aut na rynku amerykańskim, jako najbardziej niezawodny luksusowy sedan. W modelu Lexus LS 400 zastosowano 32-zaworowy silnik V8 DOHC (8-cylindrowy, w układzie V), o pojemności 3960 cm³ i mocy 245 KM.

Silnik V8 Toyoty był lepiej wyciszony niż konkurencyjny V12 600SE Mercedesa. Samochód miał 4. stopniową automatyczną skrzynię biegów i napęd na tylne koła. Model LS 400 wyprodukowano w ilości 166 000 sztuk. Samochód osobowy marki Lexus zaliczany jest do segmentu F.

Pomysł wyprodukowania luksusowego samochodu, konkurującego z najlepszymi na świecie wyszedł od Yukiyasu Togo, menedżera Toyoty odpowiedzialnego za amerykańską filię tej firmy - Toyota Motor Sales w południowej Kalifornii w USA.

Przedstawił on swój pomysł kierownictwu lecz napotkał początkowo na opór. Był on związany z tradycją firmy polegającą na stopniowym wprowadzaniu udoskonaleń. Skonstruowanie luksusowego samochodu oznaczało zerwanie ze wzorcem mocnego i niezawodnego, lecz niewyszukanego japońskiego samochodu, podjęcie rywalizacji z markami europejskimi oraz równoczesną pracę nad nowym pojazdem i nad marką (stworzenie firmy samochodowej w obrębie Toyoty).

W sierpniu 1983 roku prezes Toyota Motor Corporation - Eiji Toyota postawił przed naczelnym kierownictwem firmy zadanie zbudowania "najlepszego na świecie samochodu luksusowego". Projekt otrzymał nazwę "F1" ("Flagship" okręt flagowy, w tym przypadku - flagowy wyrób, zaś cyfra 1 - oznaczała skonstruowanie luksusowego sedana najwyższej klasy).

Ciąg dalszy artykułu znajdziesz w czerwcowym numerze magazynu Młody Technik

Przeczytaj także
Magazyn