Trzymaj się zasad
Sposób, w jaki rozmieszczasz elementy sceny, jest niezwykle ważny, bo to wpływa na równowagę wizualną i wciąga widza w obraz. Podniesienie aparatu do oka i robienie zdjęć bez przemyślenia kompozycji zdecydowanie mija się z celem. Przed zamocowaniem aparatu na statywie spróbuj wykonać zdjęcia z ręki, z różnych wysokości i staraj się zmieniać miejsce, z którego fotografujesz, chodząc wokół tematu, aby znaleźć najlepszy kąt. Zwracaj przy tym uwagę na to, jak poszczególne elementy sceny równoważą się wzajemnie w kadrze.
Nadmorska impresja
To zdjęcie zostało wykonane w dwóch etapach. Podczas naświetlania przez 10 s pierwsza część ekspozycji została wykonana z aparatem umieszczonym na statywie, aby uchwycić ostrą scenę; następnie podczas drugiej połowy ekspozycji statyw został przesunięty, aby uzyskać impresjonistyczne rozmycie.
Wyjdź poza sztywne klasyczne ramy
Celowe poruszanie aparatem to technika stosowana podczas długiego czasu naświetlania w celu uzyskania charakterystycznych efektów rozmycia, które dają bardziej abstrakcyjny obraz wybrzeża. Najpopularniejszy sposób polega na poziomym przesuwaniu horyzontu, ale technika, którą tu omówimy, tworzy bardziej artystyczne obrazy.
Jak dobrze poruszyć?
- Połącz stabilność statywu z celowym ruchem aparatu.
- Ustawienia aparatu. Fotografuj z priorytetem przysłony, tak by uzyskać czas od 2 do 10 s przy ISO 100 i f/11-16. Zwolnij migawkę i w połowie ekspozycji podnieś aparat ze statywem.
- Skomponuj i działaj. Skomponuj zdjęcie tak, jakby było to „standardowe” ujęcie, upewniając się, że horyzont jest równy. Załóż wszelkie filtry niezbędne do kontroli ekspozycji.
1. Centralna kompozycja
Często mówi się, że nigdy nie należy komponować krajobrazu z horyzontem lub obiektem w centrum kadru, jednak w przypadku niektórych pejzaży morskich zapewnia to większą równowagę niż zasada trójpodziału.
2. Przestrzeń negatywna
Duża ilość pustej przestrzeni z wyróżniającym się punktem głównym może stworzyć wyjątkowo mocny kadr. W tym przypadku dwie łodzie są kluczowymi punktami kompozycji, a niebo i woda współgrają, tworząc dużo przestrzeni negatywnej.
3. Pierwszy plan
Obiekt pierwszego planu to po prostu interesujący temat umieszczony w dolnej trzeciej części obrazu, który ma związek ze sceną i stanowi wizualną bramę, przez którą wchodzimy w głąb kadru. W połączeniu z zasadą trójpodziału jest to prosty sposób tworzenia mocnych kadrów.
4. Linie wiodące
To elementy liniowe w obrębie sceny, takie jak falochrony, linie w piasku lub nawet rząd skał, które tworzą linię prowadzącą od pierwszego planu do środka lub tła. Skuteczne linie prowadzące nigdy nie są poziome. Jest to świetna technika, która pozwala przyciągnąć widza do głównego tematu.
5. Trójpodział
Wyobraźmy sobie, że kadr jest podzielony równo przez dwie linie poziome i dwie pionowe. Aby uzyskać równowagę wizualną, obiekt główny należy umieścić w jednym z czterech punktów przecięcia tych linii, a horyzont - wzdłuż linii podziału. Tę zasadę warto stosować nie tylko w pejzażach.