Jeep

Jeep
e-suplement

Willys Overland Jeep MB1

?pierwszy Jeep 4x4 zjechał z linii montażowej 70 lat temu, 15 lipca 1941 roku. Był to wojskowy Willys-Overland, prekursor pierwszego ?cywilnego? Jeepa CJ-2A, który dzięki masowej produkcji rozpoczętej już w roku 1945, uznawany jest powszechnie za pierwszy nowoczesny samochód terenowy. Pierwszym samochodem, w którym widać było cechy pojazdu rekreacyjno-użytkowego (SUV), był w roku 1946 Jeep Station Wagon z napędem na cztery koła. Jeep Wagoneer z 1963 roku stał się pierwszym pojazdem segmentu SUV klasy Premium.

Charakterystyczna stylizacja, nieograniczona funkcjonalność, jakość wykonania oraz wiodąca w swej klasie dzielność terenowa to cztery główne filary genotypu marki Jeep. To krótkie słowo stało się uniwersalnym hasłem identyfikującym wyjątkowy pojazd 4x4, który za sprawą siedmio-szczelinowej atrapy chłodnicy i trapezoidalnych nadkoli - rozpoznawalny jest dosłownie wszędzie.. W każdym pojeździe marki Jeep - od ikony marki, Wranglera do kompaktowego Compassa - tkwi fragment legendy o wielkiej plenerowej przygodzie. Ta legenda trwa już 70 lat.

Jeep jest marką typowo amerykańską, która należy do Chrysler Group LLC. Po 70 latach barwnej historii, Jeep cieszy się uznaniem w skali globalnej, a pojazdy tej marki znajdują dedykowanych nabywców w ponad 120 krajach całego świata. Pierwszy Jeep powstał w roku 1941 a od tego czasu produkcja i sprzedaż tych samochodów przekroczyła 15 milionów sztuk. Dzisiaj Jeep jest najlepiej sprzedającym się na świecie pojazdem produkcji Chrysler Group. Po drogach wszystkich kontynentów jeździ przynajmniej 6 milionów pojazdów tej marki, a udział Jeep'a w obrotach eksportowych całej Grupy poza Ameryką Północną wynosi 50 procent.

Na obszarze Europy, Jeep jest jedną z marek dystrybuowanych przez FIAT Group Automobiles. W następstwie globalnego aliansu pomiędzy FIAT Group i Chrysler Group w czerwcu 2009 roku, działalność operacyjna i handlowa marki Jeep przeszła stopniowo w gestię FGA i prowadzona jest obecnie przez lokalne organizacje sprzedaży Grupy FIAT, działające w następujących krajach Starego Kontynentu: Austria, Belgia, Republika Czeska, Dania, Francja, Niemcy, Węgry, Włochy, Holandia, Polska, Serbia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria oraz Wielka Brytania. Działalność operacyjna Jeep'a w tych krajach została w pełni zintegrowana ze strukturą FGA.

Alians z firmą FIAT wywierać będzie strategiczny wpływ na wprowadzanie nowych zaawansowanych technologii. Doskonałą ilustracją tych procesów jest nowy Grand Cherokee, pierwszy Jeep z zastosowaniem ?czystej" technologii FIAT Multi Jet II w nowym 3,0-litrowym silniku wysokoprężnym.  Produkcja nowego Grand Cherokee odbywa się w warunkach stosowanego przez FIAT SpA systemu World Class Manufacturing (Zwiększania efektywności produkcji), który wdrażany jest stopniowo we wszystkich północnoamerykańskich fabrykach Chrysler Group.

Globalna sprzedaż pojazdów marki Jeep osiągnęła w roku 2010 poziom 420.000 sztuk, wykazując wzrost o 24 procent w porównaniu z wynikami roku 2009. Sprzedaż 2010 na rynku USA zwiększyła się do 291.000 sztuk i wzrosła o 26 procent. W Europie nabywców znalazło ok. 15.000 pojazdów z logo Jeep.

Obecne plany marki Jeep przewidują osiągnięcie sprzedaży w Europie na poziomie 125.000 sztuk do roku 2014.  Będzie to możliwe dzięki wprowadzeniu gamy pojazdów typu SUV klasy kompaktowej opartych na platformie C 'Compact Wide' w roku 2012 (produkcja w układzie joint-venture z FIAT Group we włoskim zakładzie Mirafiori) oraz nowego modelu Jeep'a na platformie Chrysler Group w roku 2013.

Dla marki Jeep rok 2011 jest okresem niezwykłym, ponieważ siedemdziesięciolecie jej narodzin zbiega się z premierą aż czterech nowości rynkowych. Oprócz odświeżonego Wranglera i Wranglera Unlimited z nowym ekonomicznym silnikiem o większej mocy i pierwszym w historii marki systemem Stop/Start - rok bieżący przynosi także debiut nowego Grand Cherokee o napędzie wysokoprężnym. I to właśnie z markowego flagowca odwzorowano akcenty stylistyczne samochodu Jeep Compass - nowego, zmodernizowanego SUVa klasy kompaktowej.

źródło- Fiat Auto Poland

Przeczytaj także
Magazyn