Higgs rozpada się od razu na materię

Ogłaszając kolejną rewelację dotyczącą bozonu Higgsa, naukowcy zaznaczają, że to najważniejsza, co do rangi, po informacji samym jego odkryciu. Fizycy z CERN, po analizie obserwacji rozpadu słynnej cząstki, doszli do wniosku, że powstają z niej także bezpośrednio cząstki materii (fermiony), nie zaś jedynie pośredniczące w przenoszeniu oddziaływań bozony.

Wyniki badań opublikowane zostały w najnowszym numerze czasopisma „Nature Physics”. Dane pochodzą z eksperymentów CMS, przeprowadzanych w Wielkim Zderzaczu Hadronów a polegających na zderzaniu protonów z ogromnymi energiami. Dotychczas fizycy obserwowali jedynie rozpady Higgsa na fotony przenoszące oddziaływania elektromagnetyczne i na bozony oddziaływań słabych (Z i W).

Tym razem z pomiarów naukowców wynikło, że wskutek rozpadu „boskiej” cząstki powstały również kwarki dolne, leptony tau oraz odpowiedniki obu cząstek z antymaterii. Dane pochodzą z poprzedniego cyklu pracy Wielkiego Zderzacza, który obecnie przechodzi przebudowę, ka jej celem jest podwyższenie energii pracy do 13 TeV a finalnie do 14 TeV. Wielki Zderzacz ponownie ma zostać uruchomiony w pierwszej połowie 2015 roku.