Przyssawka do jezdni zamiast hamulca

Przyssawka do jezdni zamiast hamulca
Szwedzka firma Autoliv opracowała nowy system hamulcowy do samochodów, którego skuteczność jest tak wielka, że właściwie trudno w tym przypadku mówić o jakiejś drodze hamowania. Auto po prostu staje natychmiast po uruchomieniu się tego mechanizmu, za którym stoi fizyka odkryta ok. czterysta lat temu przez Evangelistę Torricellego.

Ten słynny włoski uczony przeprowadził fundamentalne doświadczenia nad próżnią. I właśnie na wykorzystaniu próżni opiera się działanie mechanizmu hamulcowego Autoliv. Pod autem montowana jest płyta o powierzchni 0,3 m, która ma kształt ssawki. Połączona została ze zbiornikiem próżniowym W sytuacji, gdy zachodzi konieczność aktywacji system automatycznego awaryjnego hamowania, płyta natychmiastowo  opuszczana jest z podwozia na powierzchnię jezdni a połączenie ze zbiornikiem próżniowego zostaje otwarte. Zgodnie z zasadami fizyki powietrze dąży do wyrównania ciśnienia, co oznacza podciśnienie na styku ssawki i podłoża. Powstała tak siła docisku auta do nawierzchni wynosić może nawet 15 kN.

Z tym natychmiastowym hamowaniem to pewna przesada, gdyż w praktyce system ma pewne opóźnienie a drogę hamowania skraca o 40 proc., co oczywiście jest doskonałym wynikiem. Trzeba dodać, że hamulec Toricellego nie działa przy prędkości powyżej 70 km/h.

Oto filmowa prezentacja rozwiązania: