Przyssawka do jezdni zamiast hamulca
Ten słynny włoski uczony przeprowadził fundamentalne doświadczenia nad próżnią. I właśnie na wykorzystaniu próżni opiera się działanie mechanizmu hamulcowego Autoliv. Pod autem montowana jest płyta o powierzchni 0,3 m, która ma kształt ssawki. Połączona została ze zbiornikiem próżniowym W sytuacji, gdy zachodzi konieczność aktywacji system automatycznego awaryjnego hamowania, płyta natychmiastowo opuszczana jest z podwozia na powierzchnię jezdni a połączenie ze zbiornikiem próżniowego zostaje otwarte. Zgodnie z zasadami fizyki powietrze dąży do wyrównania ciśnienia, co oznacza podciśnienie na styku ssawki i podłoża. Powstała tak siła docisku auta do nawierzchni wynosić może nawet 15 kN.
Z tym natychmiastowym hamowaniem to pewna przesada, gdyż w praktyce system ma pewne opóźnienie a drogę hamowania skraca o 40 proc., co oczywiście jest doskonałym wynikiem. Trzeba dodać, że hamulec Toricellego nie działa przy prędkości powyżej 70 km/h.
Oto filmowa prezentacja rozwiązania: