Planeta jak Ziemia w „strefie Złotowłosej”

Planeta Kepler-452b, której odkrycie z dużym przejęciem ogłosiła NASA, jest pierwszą podobną do Ziemi planetą odkrytą w tzw. „strefie życia” wokół swojej macierzystej gwiazdy, która jest gwiazdą typu G2V, podobnie jak nasze Słońce. Nie ma niezbitych dowodów, że jest to planeta skalista, ale jej gęstość wskazuje, że jednak nie mamy do czynienia z mniejsza wersją planety gazowej. Układ jest położony w odległości 1400 lat świetlnych od nas.

Nowo odkryta planeta ma średnicę o około 60 proc. większą niż Ziemia. Wprawdzie jej odległość od jej słońca jest nieomal identyczna jak naszej planety (tzw. „strefa Złotowłosej”), to pewne fakty dotyczące gwiazdy Kepler-452b nieco studzą entuzjazm. W związku z wiekiem 6 miliardów lat (o 1,5 mld więcej niż Słońce) jest ona na innym etapie ewolucji gwiazdowej, będąc o 10 proc. większa niż Słońce i o 20 proc. jaśniejsza. Oznacza to, że Kepler-452b otrzymuje od swojej gwiazdy ok. 10 proc. więcej energii.

Wraz wiadomością o kolejnej (bo kilka już było wcześniej) „Ziemi 2.0”, NASA podała aktualizacje dotyczące poszukiwać egzoplanet na podstawie obserwacji wystrzelonego w 2009 roku kosmicznego teleskopu Keplera. Do 4175 już znalezionych, doliczono kolejne pół tysiąca możliwych, potencjalnych planet okrążających odległe gwiazdy.