Bogata organiczna chemia na komecie

Lądownik Philae, chociaż jego losy na komecie 67P/Czuriumow-Gierasimenko są skomplikowane a przyszłość niejasna, zdążył przesłać mnóstwo informacji na temat składu chemicznego i struktury materiału na powierzchni tego ciała kosmicznego. Okazało się, że warstwy te mają całkiem złożoną strukturę z dużym udziałem substancji organicznych.

Według opublikowanego w magazynie „Science”  raportu zespołu badawczego pracującego przy misji sondy Rosetta, od której odłączył się Philae, aby osiąść na powierzchni komety, instrument do badania składu chemicznego COSAC, wykrył w pyle unoszącym się nad powierzchnią związki alkoholowe, karbonylowe, amidowe, nitrylowe oraz izocyjaniany. Niektóre z nich, jak np. aceton, acetamid, izocyjanian metylowy, nigdy wcześniej nie zostały zaobserwowane na kometach.

Wymienione związki organiczne mogą być podstawą do powstawania bardziej złożonych struktur, takich jak cukry, aminokwasy i nawet podstawy DNA, ale żadnych tego rodzaju cząsteczek nie wykryto w sposób jednoznaczny. Philae już w miejscu spoczynku odkrył, że związki organiczne tworzą coś w rodzaju „granulatu” na powierzchni. Tymczasem wnętrze komety, poniżej głębokości 20 cm jest stosunkowo homogeniczne, co też jest pewnym zaskoczeniem dla naukowców.