Ciekła woda na Marsie - SENSACJA STULECIA

Badacze z wielu ośrodków naukowych na świecie pod kierownictwem Instytutu Technologicznego Georgii (GIT) odkryli ślady wody w stanie ciekłym na powierzchni Marsa. To najsilniejsze z dotychczas znanych dowodów na ciekłą wodę na tej planecie. Informację o odkryciach podała oficjalnie amerykańska agencja kosmiczna NASA. Danych do tego wielkiego odkrycia dostarczyły instrumenty na pokładzie sondy Mars Reconnaissance Orbiter, która od 2006 roku krąży wokół czerwonej planety.

Odkrycie oparte jest głównie na obserwacjach i analizach znanych już w wielu zdjęć charakterystycznych wyżłobień pojawiających się na zboczach marsjańskich wzniesień w porach cieplejszych. Zanikają one w chłodniejszym czasie. Za pomocą badań spektrometrem, w który wyposażony jest MRO uczeni odkryli ślady wody w solach w warstwach powierzchniowych marsjańskiego gruntu. Oznaczać to ma, że sole te są rozpuszczane okresowo prze wodę. Jednak jej pochodzenie nie jest do końca jasne. Podejrzewa się, że w wielu miejscach Marsa pod gruntem zalegają warstwy lodu, ale ta hipoteza musi zostać jeszcze dokładniej zbadana.

Woda, która tworzy charakterystyczne wyżłobienia powinna być słona od soli, które się w niej rozpuszczają. Dzięki zawartości tych soli jest też możliwe, że pozostaje w stanie ciekłym w niższych temperaturach. Najnowsze wyniki badań naukowców nad marsjańską wodą ukazały się w najnowszym numerze periodyku „Nature Geoscience”.