Lepszy kształt – lepsza praca
Wydawałoby się, że w epoce internetu i nanotechnologii maszyny ze świata starej techniki powinny schować się w kąt i czekać na zastąpienie przez coś nowocześniejszego. Okazuje się jednak, że można je, przynajmniej niektóre, jeszcze doskonalić. Na przykład zwykła zmiana kształtu części silnika elektrycznego może znacząco poprawić jego parametry.
Tak uważa grupa naukowców, która stoi za publikacją w czasopiśmie „SIAM Journal on Scientific Computing”. Autorzy publikacji, Ulrich Langer i koledzy, uważają, że zastosowanie technik optymalizacji ukształtowania bezszczotkowej konstrukcji wewnętrznego rotoru z magnesem stałym, może poprawić sprawność działania.
Racjonalizatorzy wykorzystują matematyczne narzędzia, tzw. mnożnik Lagrange’a – metodę obliczania ekstremum warunkowego funkcji różniczkowalnej wykorzystywana w teorii optymalizacji. Nazwa metody pochodzi od nazwiska matematyka Josepha Louisa Lagrange’a. Ich zdaniem dzięki optymalizacji kształtów, zmniejszeniu wibracji podczas pracy, można osiągnąć nawet 27-procentową oszczędność po stronie kosztów użytkowania silnika elektrycznego.