Naukowcy sterują mózgiem szczura

Technikę sterowania mózgiem szczura, czyli np. usypiania go na żądanie lub budzenia do aktywności opisali w naukowym czasopiśmie „eLIFE” amerykańscy badacze, m. in. z Uniwersytetu Stanforda. Udało im się za pomocą stymulacji neuronów z rejonu wzgórza mózgowego, który opisują jako coś w rodzaju „przekaźnika” i „potencjometru” aktywności mózgu.

Wzgórze funkcjonuje jako przekaźnik sygnałów z organizmu do kory mózgowej. Naukowcy ze Stanforda odkryli, że traktowanie wrażliwej na światło centralnej części wzgórza laserowymi impulsami daje określone efekty w zależności od częstotliwości impulsów. Stymulacja na poziomie 40 lub 100 impulsów na sekundę budzi zwierzęta, podczas gdy zejście do 10 impulsów na sekundę zatrzymuje ich aktywność i ostatecznie powoduje sen. Laserowe impulsy pobudzają komórki nerwowe, czyli neurony do aktywności.

Badania na szczurach pokazują potencjał, choć naukowcy są bardzo ostrożni, jeśli chodzi o możliwości zastosowania tej techniki na ludziach, na przykład przy leczeniu urazów mózgu lub problemów ze snem. Podkreślają, że nie chodzi o „zewnętrzne sterowanie mózgiem” a raczej obserwacje pewnych prawidłowości u szczurów. U człowieka te mechanizmy mogą być znacznie bardziej złożone.