Pierwszy tysiąc zweryfikowanych egzoplanet

Teleskop Keplera i wszyscy pracujący nad dostarczonymi przez niego danymi naukowcy mogą obchodzić jubileusz tysięcznej egzoplanety, której istnienie zostało potwierdzone.

Dla jasności, bo być może niektórzy słyszeli lub czytali o większych liczbach, mówimy o odkryciach, które zostały zgodnie z naukową metodologią zweryfikowane. Kandydatek, jak dotąd, jest około 4 tysięcy.

Krok milowy został osiągnięty po weryfikacji aż ośmiu nowych planet pozasłonecznych, jednocześnie z teleskopu kosmicznego napłynęły dane na temat 554 nowych kandydatek. Trzy z najnowszej partii zweryfikowanych egzoplanet znajdują się w hipotetycznej "strefie życia" wokół swoich macierzystych gwiazd, zaś dwie mogą być skalistymi, podobnymi do Ziemi ciałami kosmicznymi.

Naukowcy, mając do dyspozycji już znaczne liczby odkryć egzoplanetarnych, zaczynają myśleć o syntezach i próbach odnajdowania pewnych prawidłowości. Na przykład z jaką częstotliwością planety skaliste pojawiają się w "strefach życia" wokół gwiazd. Im więcej odkryjemy takich obiektów, tym więcej będziemy mogli powiedzieć na temat prawdopodobieństwa występowania ziemio podobnych globów.

M. U.