Pomysłowy bezpiecznik temperaturowy w bateriach
Według opisu zamieszczonego w czasopiśmie "Nature Energy" zablokowane ogniwo zaczyna ponownie działać natychmiast, gdy tylko spada temperatura.
Wypadki nadmiernego nagrzewania akumulatorów, np. w laptopach, są znane. Wzrost temperatury elektrolitu, np. z powodu zwarcia lub uszkodzenia, do 150 stopni Celsjusza grozi zapłonem lub eksplozją. Profesor inżynierii chemicznej ze Stanforda, Zhenan Bao, postanowiła wykorzystać opracowany wcześniej sensor temperatury z warstwy polietylenu w powłoce grafenowo-niklowej do detekcji nadmiaru ciepła w baterii.
Pomysł polegał na tym, że grafenowo-niklowe łącze na polietylenie było umieszczone tak, by zapewniać przepływ prądu w akumulatorze. Gdy temperatura wzrosła powyżej 70 stopni C, polietylen się rozszerzał rozdzielając drobiny przewodzące. Ponowne schłodzenie baterii powodowało kurczenie polietylenu i powrót do przewodzenia prądu.
M. U.