Level 4 dla Waymo i berlińskie testy Olli

Level 4 dla Waymo i berlińskie testy Olli
Firma Waymo, podlegająca pod stworzony przez Google system Alphabet, zaprezentowała swój pierwszy autonomiczny samochód. Jest nim specjalnie zmodyfikowany Chrysler Pacifica Hybrid. Szef Waymo, John Krafcik, oświadczył, że choć jego ludzie pracują obecnie tylko z koncernami Fiat Chrysler Automobiles oraz Honda, ma on zamiar wdrożyć opracowywane rozwiązanie także do innych marek. Celem jest bowiem stworzenie takiej platformy do jazdy autonomicznej, by można ją było zastosować w różnych autach.

Wewnątrz zaprezentowanego pojazdu znalazły się wprawdzie tradycyjna kierownica i pedały, ale samochód będzie mógł się poruszać po drogach w pełni autonomicznie, bez pomocy człowieka. Jednak - uwaga - tylko do poziomu czwartego (tzw. Level 4). Oznacza to, że da się nim jechać bez konieczności interwencji ze strony kierowcy jedynie w normalnych warunkach. Całkowita autonomia, czyli taka, w której człowiek niezależnie od sytuacji na drogach wsiada do środka, wprowadza do systemu cel podróży i może oddać się swoim rozrywkom, to tzw. Level 5, którym Waymo (na razie) nie zamierza się zajmować.

Sprawy autonomicznej motoryzacji znów przyspieszają. Prawie jednocześnie z doniesieniami o Waymo pojawiła się informacja, iż w Berlinie testowane są prototypowe autonomiczne autobusy elektryczne Olli. Stworzone przez amerykański startup motoryzacyjny Local Motors jeżdżą już w dzielnicy Schoeneberg. Mają tam poznać wszystkie przeszkody i możliwe problemy (nietypowe krawężniki, przejścia dla pieszych), nauczyć się reagować na rowerzystów i sprawdzić się na wszystkich trasach. Pojazd ma wbudowany system radarowy i skanery laserowe, które ostrzegają przed przeszkodami - stałymi i ruchomymi. System ma również funkcję „samouczenia się”.