Diesel na benzynę
Japońska firma motoryzacyjna Mazda, w ramach przedstawionej strategii zrównoważonego rozwoju "Sustainable Zoom-Zoom 2030", zapowiada m.in. wprowadzenie do produkcji nowej generacji silników SKYACTIV-X, opartych na nowatorskim rozwiązaniu spalania benzyny w jednostce z zapłonem samoczynnym. Mają trafić do modeli produkcyjnych Mazdy w 2019 r.
Według wstępnych informacji na temat "benzynowego Diesla" jednostka nie zostanie pozbawiona klasycznych świec zapłonowych, jednak w ściśle określonych warunkach system spalania może dezaktywować ich działanie, przestawiając motor w tryb samozapłonu. Pomaga w tym dodatkowy kompresor.
Zdaniem japońskich inżynierów tego rodzaju technologia, łącząc najlepsze cechy układów wysokoprężnych i benzynowych, pozwoli poprawić osiągi oraz maksymalny moment obrotowy i zmniejszyć zużycie paliwa o 10 do 30% w stosunku do używanych obecnie silników z serii SKYACTIV-G.