Koenigsegg bije rekord świata

Koenigsegg bije rekord świata
458 km/godz. - tyle wynosi nowy rekord prędkości wśród seryjnie produkowanych aut, ustanowiony przez model Koenigsegg Agera RS. Maszyna wcześniej osiągała rekordowe wyniki w przyspieszaniu i hamowaniu.

Głównym konkurentem dla Koenigsegg Agera RS jest nowy Bugatti Chiron, który ma teoretycznie mocniejszy silnik niż Agera, jednak jego prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 420 km/godz. Szykuje się więc fascynująca rywalizacja, bo eksperci uważają, że po usunięciu blokady Chiron będzie w stanie rozpędzić się powyżej 460 km/godz. W szranki mogą również stanąć inni producenci superaut. Amerykański Hennessey Venom F5, z przeszło 1600-konnym silnikiem, ma złamać barierę 300 mil/godz., czyli 483 km/godz. Jego konstrukcja, wg zapowiedzi, powinna być ukończona w 2019 r.

Przedsiębiorstwo Koenigsegg zostało założone w 1994 r. przez 22-letniego wówczas Christiana von Koenigsegga. Pierwszy firmowy prototyp, Koenigsegg CC, zaprezentowano w 1996 r., zaś pierwszy samochód firma sprzedała w 2002 r. Agera RS, z silnikiem V8 o pojemności 5.0 i turbodoładowaniem, ma moc 1360 KM. Samochód waży 1395 kg. Na rozpędzenie się od 0 do 400 km/godz. potrzebuje zaledwie 24 sekund.

Autorzy osiągnięcia podkreślają, że rekordowa próba Koenigsegg przeprowadzona została na drodze publicznej, w amerykańskim stanie Nevada. Użyto seryjnych opon, takich samych, jakie dostają klienci. Podczas pierwszego testu kierowca rozpędził samochód do prawie 458 km/godz., zaś w drugim do ok. 436 km/godz. Droga hamowania z 400 km/godz. do zatrzymania się wynosiła 499,3 m, a jej pokonanie zajęło Agerze RS 9.29 s. Łącznię próbę w granicach prędkości 0-400-0 km/godz. Koenigsegg pokonał w 33,29 s. To ponad 8 sekund szybciej niż Bugatti Chiron.

Nagranie z wnętrza pojazdu podczas bicia rekordu: