Nowy gatunek dinozaura odkryty w Argentynie

Badacze z Argentyny odkryli szczątki najstarszego znanego nauce dinozaura-giganta - czytamy na łamach czasopisma Nature Ecology & Evolution. Rzuca to zupełnie nowe światło na przebieg ewolucji tych wielkich gadów.

Przedstawiciele nowo odkrytego gatunku Ingentia prima (w wolnym tłumaczeniu "pierwszy gigant") żyli w późnym triasie ok. 205 do 210 mln lat temu. Największe znane dotychczas dinozaury z tego okresu mierzyły nie więcej niż 3 metry i ważyły ok. 2 tony. Tymczasem dorosłe osobniki Ingentia prima były aż trzykrotnie większe i ważyły do 9 ton.

Do tej pory uważano, że gigantyzm wśród dinozaurów zaistniał dopiero w okresie jury, gdy po Ziemi stąpały największe w historii zwierzęta lądowe - roślinożerne zauropody. Tymczasem okazuje się, że tendencja ta zaczęła się już 25 mln lat wcześniej.

Co ciekawe, u osobników z gatunku Ingentia prima wzrost odbywał się skokowo, a ich kości zawierały w środku puste przestrzenie, podobnie jak u ptaków. Tak zwane kości pneumatyczne są dla nich dużym ułatwieniem w locie. U dinozaurów pozwalały one osiągnąć duże rozmiary przy ograniczonej masie.

Obecnie za największe zwierzę stąpające kiedykolwiek po Ziemi uważa się należącego do zauropodów tytanozaura z gatunku Patagotitan mayorum. Ważący ok. 70 ton gigant mierzył nawet 37 metrów.

Zdjęcia z przebiegu prac wykopaliskowych można zobaczyć na poniższym filmie