Oumuamua - pojazd Obcych czy nieporozumienie?

Odkryty ponad rok temu i zidentyfikowany jako pochodzący spoza naszego Układu Słonecznego obiekt Oumuamua nie przestaje wzbudzać emocji i kontrowersji. Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda stwierdzili w pracy opublikowanej w "Astrophysical Letters Journal", że obiekt może być kosmicznym żaglem zbudowanym przez Obcych lub jego fragmentem. A uważają tak na podstawie anomalnego przyspieszenia, którego Oumuamua doznała po okrążeniu Słońca.

Wielu innych uczonych bardzo krytycznie odniosło się do tej sensacyjnej publikacji. Alan Fitzsimmons, astrofizyk z Queen's University w Belfaście, powiedział agencji AFP, że obserwowane cechy Oumuamua są "spójne z charakterystyką ciała przypominającego kometę, wyrzuconego z innego systemu gwiezdnego". Jak dodał, "niektóre argumenty w badaniu naukowców z Harvardu opierają się na liczbach o dużej dozie niepewności".

Oumuamua to pierwszy znany obiekt międzygwiezdny odkryty w naszym Układzie Słonecznym. Ma długość 400 m i ok. 40 m szerokości. Po raz pierwszy zaobserwowany został przez teleskopy kosmiczne w październiku 2017 r.