DEmiL czyli silnik w… plastiku?

DEmiL czyli silnik w… plastiku?
Naukowcy z Fraunhofer Institute for Chemical Technology (ICT) oraz Instytutu Technologii Chemicznych KIT w Karlsruhe opracowali prototyp silnika elektrycznego opartego na nowej koncepcji chłodzenia, która umożliwi wykorzystanie polimerów jako materiałów obudowy silników. Nowa konstrukcja ma również zwiększyć gęstość mocy i sprawność silnika.

W ramach projektu DEmiL - co jest niemieckim skrótem oznaczającym chłodzony bezpośrednio silnik elektryczny ze zintegrowaną lekką obudową - naukowcy opracowali bezpośrednie chłodzenie stojana i wirnika, co poprawia parametry pracy i sprawia, że stosowana w tych urządzeniach tuleja chłodząca nie jest już potrzebna. Lepsze chłodzenie pozwala zastosować lżejsze, polimerowe materiały w obudowie.

Silniki elektryczne mają wysoką sprawność, wynoszącą ponad 90%, co oznacza, że bardzo duża część energii elektrycznej jest zamieniana na energię mechaniczną. Tylko ok. 10% energii elektrycznej traci się w postaci ciepła. Aby zapobiec przegrzaniu silnika, ciepło w stojanie jest obecnie doprowadzane przez metalową obudowę do tulei chłodzącej wypełnionej zimną wodą. W niemieckim projekcie zastąpiono okrągły drut prostokątnym drutem płaskim, który może być ciaśniej nawijany w stojanie. Stwarza to więcej przestrzeni dla kanału chłodzącego obok zwojów drutu.