Niemal doskonale czarne, prawie dwuwymiarowe BMW
Autorzy powłoki z firmy Surrey NanoSystems, nawiązali współpracę BMW, której celem jest przetestowanie właściwości pokrycia pojazdów Vantablack, materiałem węglowych nanorurek. Każda ma długość od 14 do 50 mikrometrów i średnicę 20 nanometrów, dzięki czemu jest około 5000 razy cieńsza od ludzkiego włosa (w 1 cm2 mieści się około 1 miliarda tych rurek).
Jak wyjaśniają, mieli już wcześniej prośby ze strony producentów samochodów, ale dopiero model X6 wraz z atrakcyjnymi dodatkami stylistycznymi, skłonił ich do wypróbowania pomysłu - lakierowania samochodu tym materiałem.
"Gdybyśmy zastosowali oryginalny materiał, nie dałoby to dobrych efektów," wyjaśnia Ben Jensen, szef technologii w Surrey w serwisie New Atlas. "Patrzący straciłby poczucie przestrzennego charakteru obiektu. VBx2 z jednoprocentowym współczynnikiem odbicia zapewnia wystarczający poziom odwzorowania kształtu pojazdu".
Materiał nie prędko wejdzie na rynek masowy, gdyż w porównaniu z tradycyjnymi lakierami jest bardzo mało odporny na uszkodzenia i zarysowania. Na tym etapie jest to głównie ciekawostka.
źródło: newatlas.com