Najmasywniejsza gwiazda neutronowa jaką znamy

Zespół astronomów z Uniwersytetu Zachodniej Wirginii poinformował o odkryciu gwiazdy neutronowej najpotężniejszej z dotychczas odkrytych.

Obiekt ma masę ponad dwukrotnie większą od Słońca, zawierającą się w kuli o średnicy zaledwie 24 kilometrów. Jest to pozostałość po ciele niebieskim, które kiedyś było 10-29 razy cięższe od Słońca, ale zapadło się samo w sobie w eksplozji supernowej.

Gwiazdy neutronowe obserwuje się z Ziemi bezpośrednio głównie w postaci pulsarów, emitujących niezwykle silne fale radiowe. Są najgęstszymi obserwowalnymi obiektami we Wszechświecie a teraz znaleźliśmy najmasywniejszą z nich, jak do tej pory (przeczytaj o najstarszej z gwiazd). Obiekt oznaczony J0740+6620 został wykryty przy użyciu teleskopu Green Bank w Zachodniej Wirginii, a artykuł opisujący odkrycie został opublikowany w „Nature Astronomy”.

Aby ustalić masę tego egzotycznego ciała kosmicznego, badacze zmierzyli poziom zniekształceń w polu grawitacyjnym pomiędzy nim a pobliską gwiazdą. Wyniki pomiarów można przedstawić obrazowo w ten sposób: sześcian o rozmiarach kostki cukru składający się materii gwiazdy ważyłby na Ziemi 100 milionów ton.

Źródło: phys.org