Film uchwycił jak czarna dziura pluję materią

Po tym, jak rok temu międzynarodowa koalicja naukowców opublikowała pierwszy w historii obraz czarnej dziury, opublikowany został kolejny niesamowity materiał wizualny – film skomponowany z obrazów czarnej dziury wyrzucającej dżet materii. Wizualizacja to efekt nowej pracy badawczej, której wyniki opublikowano w czasopiśmie „Astronomy Astrophysics” w tym tygodniu. Obrazy pochodzą z tego samego programu obserwacji Event Horizon Telescope (EHT), z której mieliśmy pierwszą fotografię.

Montaż wideo ukazuje odległy kwazar o nazwie 3C 279, w gwiazdozbiorze Panny, oddalony od Ziemi o pięć miliardów lat świetlnych, wyrzucający „podwójne ogniste, wężowe strumienie plazmy”. Strumienie te opuszczają czarną dziurę z prędkością 99,5 proc. prędkości światła. Kwazar to centrum galaktyki o dużej jasności, w której wnętrzu znajduje się supermasywna czarna dziura otoczona „dyskiem akrecyjnym”, czyli obszarem rozproszonego materiału wirującego wokół centralnego ciała.

Do wykonania serii zdjęć zespół wykorzystał technikę zwaną „bardzo długą interferometrią bazową”, która zbiera i synchronizuje dane z wielu anten radiowych z całego świata, tworząc „jeden ogromny wirtualny teleskop wielkości Ziemi”. Następnie EHT przeanalizował i połączył te dane w celu skupienia się na odległych obiektach w zdumiewającej rozdzielczości: Jak głosi oświadczenie badaczy „20 mikrosekund kątowych obrazu nieba odpowiada sytuacji, gdy ktoś na Ziemi rozpoznaje pomarańczę na Księżycu”.

Czarna dziura wyrzuca dżet materii