Odkrycie nieznanych gigantycznych struktur we wnętrzu Ziemi

Naukowcy z Uniwersytetu w Maryland wykrywają nieoczekiwane rozległe struktury w pobliżu rdzenia Ziemi. Geofizycy przeanalizowali tysiące zapisów fal sejsmicznych wędrujących przez wnętrze Ziemi w poszukiwaniu ech zjawisk zachodzących pomiędzy stopionym jądrem Ziemi a znajdującą się nad nim warstwą stałego płaszcza. Dane te ujawniły rozległe, niejednorodne struktury, składające się z niezwykle gęstej, gorącej skały, znajdujące się w rejonach granicy pomiędzy jądrem a płaszczem.

Nowe badania dają pierwszy obszerny obraz rejonu granicy płaszcza ziemskiego. Opracowanie zostało opublikowane w czasopiśmie „Science”. Badacze koncentrowali się na echach fal sejsmicznych wędrujących w strefie pod basenem Oceanu Spokojnego. Ich analiza ujawniła nieznaną wcześniej strukturę pod wulkanicznymi archipelagiem Markizów na Południowym Pacyfiku i wykazała, że znana już wcześniej struktura pod Wyspami Hawajskimi jest znacznie większa niż wcześniej się wydawało.

Używając algorytmu uczenia maszynowego zwanego Sequencer, badacze przeanalizowali siedem tysięcy sejsmogramów z setek trzęsień ziemi o sile 6,5 i większej, które miały miejsce na obszarze basenu Oceanu Spokojnego w latach 1990-2018. Nie mają pewności co do składu tych struktur, a wcześniejsze badania dostarczyły jedynie ograniczonego poglądu na nie. Lepsze zrozumienie ich kształtu i zakresu mogłoby pomóc w wyjaśnieniu procesów geologicznych zachodzących w głębi Ziemi. Wiedza ta może dostarczyć wskazówek na temat funkcjonowania tektoniki płyt i ewolucji naszej planety.

Źródło: cmns.umd.edu