Kwantowa gra planszowa

Zespół badaczy z różnych ośrodków badawczych w Chinach opracował formę gry planszowej Go z wykorzystaniem splątanych fotonów. Zamieścili oni na serwerze publikacji naukowych arXiv artykuł opisujący zasady gry, wyjaśniający zarazem, dlaczego ich zdaniem, ta konfiguracja może być wykorzystana jako punkt odniesienia do tworzenia innych gier opierających się na kwantowej technice.

Zarówno „piony” użyte w grze jak i gracze są fotonami. Typowe dla zasad Go otaczanie pionów dotyczyć może wyłącznie fotonów, które nie są w stanie splątania. Jednak „gracz” „nie wie” podejmując ruch czy foton, który chce otoczyć jest w takim stanie czy nie. Jeśli foton okazuje się być w takim stanie, ruch jest anulowany i „pion” pozostaje na „planszy”.

Badacze odkryli, że przez ciągłe generowanie splątanych fotonów w miarę postępu gry, mogli wprowadzać do niej element losowości, który, jak zauważają, jest niezbędny do zbudowania jeszcze potężniejszych systemów sztucznej inteligencji zdolnych do gry ze znacznie silniejszymi elementami losowymi, jak np. poker.

Źródło: phys.org