Teleskop Hubble’a naprawiony po groźnej awarii

NASA przywróciła instrumenty naukowe na Kosmicznym Teleskopie Hubble'a do stanu operacyjnego, w jakim znalazły się z powodu problemów z komputerem pokładowym Hubble, który przez ostatnie trzy dekady dokonał wielu znanych obserwacji i odkryć. Po pojawieniu się problemu ponad miesiąc temu, teleskop miał swoje instrumenty utrzymywane w bezpiecznej konfiguracji, a zbieranie danych obserwacyjnych zostało zawieszone.

Przez ostatnie tygodnie zespół Hubble'a badał przyczynę problemu. W mediach pojawiły się komentarze głoszące koniec sławnego kosmicznego obserwatorium. W końcu ustalono, że problem tkwi w jednostce sterującej zasilaniem (Power Control Unit - PCU), która zapewnia stałe napięcie zasilające komputera pokładowego. W ostatnich dniach naukowcy z NASA z powodzeniem przełączyli system Teleskopu Hubble'a na sprzęt rezerwowy, czyli m.in. włączyli zapasową wersję komputera.

"Wszystkie instrumenty na Kosmicznym Teleskopie Hubble'a są już w stanie operacyjnym, a dane naukowe są ponownie zbierane", podała agencja we wpisie opublikowanym na Twitterze. NASA oczekuje, że Teleskop Hubble’a będzie działał jeszcze przez wiele lat, współpracując z innymi obserwatoriami kosmicznymi, w tym z Kosmicznym Teleskopem Jamesa Webba, którego start przewidywany jest na październik/listopad tego roku.

Źródło: bit.ly