Pierwsza planeta pozagalaktyczna

Według informacji ogłoszonych w "Nature Astronomy", astronomom po raz pierwszy udało się zidentyfikować planetę znajdującą się poza Drogą Mleczną. Zdaniem uczonych, może mieć ona rozmiary zbliżone do Saturna. Pierwsza "ekstroplaneta", bo tak zdecydowano się nazywać tę klasę egzoplanet, znajduje się w Galaktyce Wir, znanej również jako M51 lub NGC 5195, która jest galaktyką spiralną odległą od naszej o 28 milionów lat świetlnych.

Planeta została odkryta, gdy przesłoniła źródło promieniowania rentgenowskiego oznaczone jako M51-ULS-1, co wychwyciły pracujące w zakresie promieni X: teleskop kosmiczny Chandra, jak również umieszczone w kosmosie obserwatorium XMM-Newton. Znajduje się w układzie, w którym podobna do Słońca gwiazda krąży wokół gwiazdy neutronowej lub czarnej dziury, będącej silnym źródłem promieniowania rentgenowskiego. Przygaśnięcie tego źródła jest co do zasady podobne do zjawisk zachodzących podczas tranzytu egzoplanet przez tarcze gwiazd, pozwalające na ich odkrywanie np. przez teleskop Keplera. Stąd naukowcy uważają, że chodzi o planetę.

Podczas obserwacji źródło światła rentgenowskiego przygasło na około trzy godziny. Na podstawie obliczeń naukowcy uznają, iż potencjalny obiekt przysłaniający jest najprawdopodobniej wielkości Saturna. Jak dodają, krąży wokół gwiazdy neutronowej lub czarnej dziury w odległości około dwa razy większej niż Saturn od naszego Słońca. Oczywiście odkrycie musi zostać jeszcze dodatkowo potwierdzone, co może nie być łatwych zadaniem z uwagi na oddalenie układu.

Źródło: www.forbes.com/sites