Liczba znanych egzoplanet sięga 5000

Zespół astronomów zidentyfikował w danych pochodzących z wycofanego z użytku obserwatorium kosmicznego Keplera, 366 wcześniej nieznanych potencjalnych egzoplanet. Oznacza to, że lista odkrytych egzoplanet zbliża się do pięciu tysięcy. Nowo odkryte obiekty muszą oczywiście zostać jeszcze potwierdzone niezależną metodą.

Odkrycie to było możliwe dzięki nowemu algorytmowi wykrywania planet, który opracował Jon Zink z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles. Jego rozwiązanie radzi sobie z jednym z wyzwań w procesie identyfikacji nowych planet metodą tranzytu, w której zmniejszenie jasności gwizdy może pochodzić z samego instrumentu obserwacyjnego lub z alternatywnego źródła astrofizycznego, które naśladuje sygnaturę planety. Ustalenie, które detekcje oznaczają rzeczywiście planety wymaga dodatkowych badań, co tradycyjnie jest niezwykle czasochłonne i może być osiągnięte jedynie poprzez obserwacje wizualne.

Algorytm Zinka jest w stanie oddzielić sygnały wskazujące na planety od tych, które są jedynie szumem. Oprogramowanie zostało zasilone wszystkimi 500 terabajtami danych z drugiej misji Keplera, na które składało się ponad osiemset milionów obrazów. Uczeni liczą, że to nie koniec odkryć w bazie pochodzącej z zakończonej już misji Keplera. Oczywiście obecnie trwają i są planowane kolejne misje, co powinno pozwolić nie tylko przekroczyć barierę 5 tysięcy znanych egzoplanet, ale szybko powiększyć ich listę do kolejnych rekordów.

Źródło: scitechdaily.com