Odkryto największą galaktykę we Wszechświecie

Astronomowie poinformowali o odkryciu największej galaktyki, mniej więcej sto razy większej niż średnica Drogi Mlecznej widzialnej tylko w zakresach radiowych. Rozmiar giganta jest szacowany na szesnaście milionów lat świetlnych. Naukowcy nazwali nową galaktykę Alkyoneus (Alcyoneus, Alkioneus, Alkion lub Alcjon), od imienia olbrzyma z greckiej mitologii.

Jak na realia kosmosu nowo odkryta galaktyka leży stosunkowo niedaleko, bo zaledwie trzy miliardy lat świetlnych od nas. Rozciąga się na obszarze naszego nieba wielkości Księżyca w pełni, czyli całkiem sporym, ale nie jesteśmy w stanie tego rozmiaru ocenić gołym okiem. Alkyoneus zawdzięcza swoje ogromne rozmiary dwóm gigantycznym dżetom, które emanują z centralnej supermasywnej czarnej dziury w galaktyce. Naukowcy uważają, że plazmowe smugi zwane dżetami, dzięki swym ogromnym rozmiarom w tej strukturze, mogą pomóc w rozwoju wiedzy na temat natury kosmicznej sieci przenikającej Wszechświat. Być może da się dzięki tym rozmiarom zaobserwować interakcje z większymi strukturami.

Zespołem, który dokonał odkrycia, kierował Martijn Oei z Uniwersytetu w Leiden. Jego współpracownicy ponownie przetworzyli istniejące obrazy z teleskopu LOFAR (Low Frequency Array), co w efekcie pozwoliło im wyłowić olbrzyma z ciemności. Preprint ich artykułu, przyjętego do publikacji w czasopiśmie "Astronomy and Astrophysics", ukazał się w repozytorium arXiv.

Źródło: earthsky.org