Jądro Ziemi zatrzymuje się - uważają uczeni

Wewnętrzne jądro Ziemi niedawno przestało się obracać, i może odwrócić kierunek swojej rotacji. Taka, dość zaskakująca, a nawet nieco niepokojąca, wiadomość wynika z badań chińskich naukowców z Uniwersytetu Pekińskiego, których wyniki opublikowano w czasopiśmie "Nature Geoscience". Zatrzymanie rotacji wnętrza Ziemi nie jest jednak aż tak wyjątkowe, jeśli weźmie się pod uwagę, że stanowi etap odkrytego przez badaczy, trwającego 60…70 lat cyklu, w ramach którego jądro regularnie zatrzymuje obroty i odwraca ich kierunek.

Wewnętrzne jądro Ziemi to lita metalowa kula, której rozmiar wynosi 75 proc. wielkości Księżyca. Może wirować z różnymi prędkościami i w różnych kierunkach względem ruchów naszej planety, ponieważ osadzone jest w płynnym jądrze zewnętrznym. Yi Yang i Xiaodong Song, naukowcy z Laboratorium SinoProbe Uniwersytetu Pekińskiego w Szkole Nauk o Ziemi i Kosmosie, poczynili "zaskakujące obserwacje, które wskazują, że wewnętrzne jądro w ciągu ostatniej dekady prawie przestało się obracać i może właśnie doświadczać zwrotu w trwającym wiele dekad cyklu". Jak twierdzą uczeni, oscylacje w ramach cyklu mają podłoże grawitacyjne i elektromagnetyczne.

Badacze analizowali fale sejsmiczne, wytworzone przez trzęsienia ziemi, które miały miejsce od lat sześćdziesiątych XX wieku, które przebiegały przez wewnętrzne jądro. Obserwując zmiany wywołane w przebiegu fal, doszli do wniosku, że rotacja wewnętrznego jądra osiągnęła minimum w 2009 roku i co ciekawsze, podobne minimum miało miejsce w latach 70. XX wieku. Czas, który dzieli te minima byłby, jak uważają naukowcy, połową cyklu, który może trwać do ok. 70 lat. Te cykliczne zmiany mają wpływ na to co się dzieje na powierzchni i w bliskim otoczeniu Ziemi, na środowisko i na klimat.

Źródło: www.vice.com, zdjęcie: Von SoylentGreen - Myself, Earth-Texture is from NASA., CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org