Rower na kosmicznych oponach
Wbrew obiegowemu przekonaniu, nie są to opony bezpowietrzne. Owszem, są puste w środku, więc we wnętrzu znajduje się powietrze, ale bez większego, czy też, konkretnego ciśnienia. Podstawą konstrukcji Metl jest sprężyna, która otacza przekrój opony. Sprężyna ta wykonana jest ze stopu niklowo-tytanowego (NiTinol), cechującego się tzw. pamięcią kształtu. Gdy sprężyna z NiTinolu znajduje się pod naciskiem, odkształca się, a następnie wraca do swojego pierwotnego kształtu. To daje Metl właściwości amortyzacyjne podobne do opon gumowych.
Sprężyna jest zamknięta w przezroczystym materiale polimerowo-gumowym. Według Smart Tire Company, taka konfiguracja oznacza zużycie o połowę mniej gumy niż w zwykłej oponie. Jak zapewnia firma, choć bieżnik może być do wymiany po przejechaniu ośmiu do dwunastu tysięcy kilometrów, sama opona zostaje i może być użytkowana bez konieczności wymiany.
Źródło: newatlas.com Fot. www.smarttirecompany.com
Mirosław Usidus