Rekord rewolucyjnego silnika detonacyjnego NASA
W tym nowym typie napędu zamiast komory spalania, w której paliwo i tlen wchodzą w reakcję spalania z prędkością poddźwiękową, czynniki te wprowadzane są do szczeliny między dwoma współosiowymi cylindrami, a gdy dochodzi do zapłonu, oprócz reakcji powstaje fala uderzeniowa. Fala ta przemieszcza się w szczelinie z prędkością naddźwiękową, generując większe ilości ciepła i ciśnienia niż w konwencjonalnych silnikach rakietowych.
NASA twierdzi, że ciąg osiągnięty w rekordowym teście był na tyle duży i długotrwały, że mógłby spełnić wymagania dla lądownika w misjach na Księżyc lub Marsa. Jednocześnie Agencja podkreśla, że technika ta jest daleka do dojrzałości, a testowe odpalenia służą głównie skalowaniu komory spalania dla różnych klas ciągu.
Źródło: newatlas.com, Fot. NASA
Mirosław Usidus