Samoloty pokryte skórą rekina oszczędzają paliwo
Linie lotnicze SWISS poinformowały, że ukończyły projekt wyposażenia zewnętrznych części kadłubów swojej floty samolotów Boeing 777-300ER w oszczędzającą paliwo folię imitującą skórę rekina. Technika nazwana AeroSHARK, została zaprojektowana w celu odtworzenia hydrodynamicznych właściwości skóry tej ryby.
Umieszczana na poszyciu przezroczysta folia ma „żeberka” o mikrometrowych rozmiarach, ułożone zgodnie z kierunkiem przepływu powietrza. Jak twierdzą przedstawiciele firmy SWISS, zastosowanie tej warstwy nakładanej na poszycie samolotów obniżyło zużycie paliwa o ponad dwa tysiące ton w ubiegłym roku, co miało zmniejszyć emisje CO2 o 7100 ton.
Nałożenie warstw folii AeroSHARK w określonych, precyzyjnie wybranych miejscach na powierzchni samolotu, zajmuje specjalnie przygotowanemu personelowi ok. tygodnia. Technika została opracowana wspólnie przez Lufthansa Technik i koncern BASF. SWISS rozważa rozszerzenie jej zastosowania na kolejne samoloty długodystansowe.
Źródło: businesstraveller.com, Fot. Adobe Stock
Mirosław Usidus