Samolot na wodór może przelecieć nawet 700 km

Samolot na wodór może przelecieć nawet 700 km
Francuski startup Blue Spirit Aero opracował innowacyjny samolot napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Maszyna, nazwana Dragonfly, ma dwanaście śmigieł, z których każde wyposażone jest we własny, oddzielny zbiornik wodoru oraz system ogniw paliwowych. Konstrukcję zaprezentowano podczas niedawnego Paris Air Show w Le Bourget.

Ogniwa paliwowe przekształcają wodór w energię elektryczną, która następnie zasila wirniki napędzające samolot. Taki rozproszony układ napędowy ma na celu zwiększenie wydajności i niezawodności, a jednocześnie zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez maszynę, gdyż ogniwa paliwowe wytwarzają jedynie parę wodną.

Zaprojektowany jako czteromiejscowy, Dragonfly ma - według producenta - osiągać zasięg do około 700 kilometrów. W powietrzu może przebywać do trzech godzin na jednym tankowaniu wodorowego paliwa. Konstrukcję opracowano głównie z myślą o szkołach pilotażu, gdzie może stanowić czystszą alternatywę dla konwencjonalnych samolotów szkoleniowych zasilanych paliwem.

Źródło: rfi.fr, Fot. ©Blue Spirit Aero

Mirosław Usidus