X-59 w swoim pierwszym locie
 
                                NASA nie ogłaszała publicznie tego lotu ani nie wydała oświadczenia po jego zakończeniu. Niemniej jednak miłośnicy lotnictwa oraz amatorzy fotografii opublikowali w mediach społecznościowych filmy i zdjęcia, na których widać wydłużoną sylwetkę samolotu X-59 startującego z Palmdale i kierującego się na północ. Na podstawie śladu pozostawionego przez maszynę w powietrzu ustalono, że przebywał w powietrzu nieco ponad godzinę, latając po owalnym torze nad wojskową bazą lotniczą Edwards, po czym wylądował na terenie tego obiektu.
X-59 został zaprojektowany przez NASA i zbudowany przez firmę Lockheed Martin w jej słynnym zakładzie Skunk Works w Palmdale. Celem projektu było opracowanie konstrukcji, która podczas przekraczania bariery dźwięku nie wywołuje głośnego huku sonicznego. Z powodu takich hałasów, od 1973 roku loty naddźwiękowe nad lądem w Stanach Zjednoczonych są zabronione. Jeśli X-59 udowodni, że „cichy” lot naddźwiękowy jest możliwy, ograniczenia dotyczące przekraczania bariery dźwięku mogą pewnego dnia zostać zniesione, otwierając drogę do nowej ery komercyjnych lotów naddźwiękowych.
Mirosław Usidus
Źródło: space.com, Fot. NASA
 
             
                     
                     
                     
                     
                                 
                                