X-59 w swoim pierwszym locie

X-59 w swoim pierwszym locie
Budowany od lat przez NASA samolot naddźwiękowy X-59, o którego projekcie wielokrotnie pisaliśmy w MT, w końcu wzbił się po raz pierwszy w powietrze. X-59 został skonstruowany w taki sposób, aby przekraczać barierę dźwięku bez generowania charakterystycznego huku, towarzyszącego lotom naddźwiękowym. Wystartował z lotniska Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) w Palmdale w Kalifornii, rozpoczynając swój dziewiczy lot testowy.

NASA nie ogłaszała publicznie tego lotu ani nie wydała oświadczenia po jego zakończeniu. Niemniej jednak miłośnicy lotnictwa oraz amatorzy fotografii opublikowali w mediach społecznościowych filmy i zdjęcia, na których widać wydłużoną sylwetkę samolotu X-59 startującego z Palmdale i kierującego się na północ. Na podstawie śladu pozostawionego przez maszynę w powietrzu ustalono, że przebywał w powietrzu nieco ponad godzinę, latając po owalnym torze nad wojskową bazą lotniczą Edwards, po czym wylądował na terenie tego obiektu.

X-59 został zaprojektowany przez NASA i zbudowany przez firmę Lockheed Martin w jej słynnym zakładzie Skunk Works w Palmdale. Celem projektu było opracowanie konstrukcji, która podczas przekraczania bariery dźwięku nie wywołuje głośnego huku sonicznego. Z powodu takich hałasów, od 1973 roku loty naddźwiękowe nad lądem w Stanach Zjednoczonych są zabronione. Jeśli X-59 udowodni, że „cichy” lot naddźwiękowy jest możliwy, ograniczenia dotyczące przekraczania bariery dźwięku mogą pewnego dnia zostać zniesione, otwierając drogę do nowej ery komercyjnych lotów naddźwiękowych.

Mirosław Usidus

Źródło: space.com, Fot. NASA