Reid Hoffman - to jest jego gra

Reid Hoffman - to jest jego gra
Ludzie mówią o nim "filozof z Doliny Krzemowej". Zanim został współzałożycielem PayPala i serwisu społecznościowego LinkedIn, chciał być intelektualistą, a dokładniej - osobą wypowiadającą się na temat kondycji świata, człowieka, cywilizacji i kultury.

Twierdzi, że swoje strategie biznesowe i inwestycyjne opiera na wykształceniu filozoficznym.

- W formułowaniu podstaw biznesowego planowania, strategii i ryzyka związanego z podjętymi projektami, pomaga subtelność i przenikliwość filozoficznego sposobu myślenia, którą nabyłem podczas edukacji w tej dziedzinie - wyznał w wywiadzie dla serwisu "Business Insider".

CV: Reid Garrett Hoffman

Data i miejsce urodzenia: 5 sierpnia 1967 r., Palo Alto, Kalifornia, USA

Adres zamieszkania: Palo Alto, Kalifornia, USA

Obywatelstwo: amerykańskie                        

Majątek: 3,1 mld dolarów (stan na 2017 r.)

Kontakt:  www.reidhoffman.org 

Wykształcenie: Uniwersytet Stanforda, Uniwersytet Oksfordzki

Doświadczenie zawodowe: Apple i Fujitsu (1994-1997); SocialNet.com (1997-2000); Paypal (2000-2002); LinkedIn - współzałożyciel serwisu, kolejno na różnych kierowniczych stanowiskach (2002-2016); Microsoft - członek zarządu (od 2017)                             

Zainteresowania: gry planszowe, polityka

Filozofia i korzystanie z niej na co dzień chyba pomaga, bo Hoffman jest obecnie jednym z najbardziej cenionych ekspertów w dziedzinie przedsiębiorczości i kariery zawodowej, który chętnie dzieli się swoją wiedzą w dziesiątkach publikacji, prezentacji, w esejach i książkach. Zbudował potężną sieć kontaktów zawodowych. Swoimi przyjaciółmi może nazwać Elona Muska z Tesli/SpaceX, Marka Zuckerberga i Sheryl Sandberg z Facebooka czy Petera Thiela, starego druha z PayPala. A to tylko najbardziej znani z jego znajomych, bo oczywiście jako autorytet i doradca pojawia się i spotyka z ludźmi na całym świecie.

 

Poganiacz wołów i wielki marzyciel

Reid Garrett Hoffman urodził się w 1967 r. w Dolinie Krzemowej, czyli w Palo Alto, a dorastał w Berkeley (wszystko w Kalifornii). Jak sam wspomina, jako dziecko był zapalonym graczem w gry planszowe. Jego pierwsza płatna praca (w wieku dwunastu lat) to zajęcie edytora w zajmującej się grami firmie Chaosium, z siedzibą w Oakland, niedaleko jego domu. W 1982 r., gdy Hoffman miał zaledwie czternaście lat, jego nazwisko znalazło się na opakowaniu popularnej gry fabularnej "Borderlands", a on otrzymał wynagrodzenie na takich samych zasadach, jak uznani projektanci gier - Steve Perrin, Sandy Petersen i Greg Stafford.

Uczęszczał do szkoły średniej The Putney School, trochę mniej typowej niż zwykłe placówki edukacyjne. Zajmował się w niej m.in. wytwarzaniem syropu klonowego, poganianiem wołów przez las (cokolwiek to znaczy) i studiował epistemologię. W 1990 r. znalazł się na Uniwersytecie Stanforda, na którym udało mu się zdobyć Stypendium Marshalla, a następnie Nagrodę Dinkelspiela, przyznawaną za wkład w działania uczelni. Ukończył studia z tytułem naukowym w dziedzinie systemów symbolicznych i nauk kognitywnych. W 1993 r. jako stypendysta Marshalla otrzymał tytuł magistra filozofii w Wolfson College na Uniwersytecie Oksfordzkim.

Jeszcze w college'u, jak twierdzi, zrodziło się w nim przekonanie, że tym, co naprawdę chce robić, jest wpływanie na kondycję świata na wielką skalę. Postrzegał pobyt na uczelni jako okazję do wywarcia owego wpływu, ale później zdał sobie sprawę, że więcej możliwości da mu w tym względzie kariera przedsiębiorcy.

- Kiedy ukończyłem Stanford, miałem zamiar zostać profesorem i intelektualistą - wspominał w "Director Magazine", w 2009 r. - Nie chodziło o cytowanie Kanta, ale o to, aby z lupą w ręku przyjrzeć się społeczeństwu i zapytać, kim jesteśmy oraz kim jako jednostki i społeczeństwo powinniśmy być. Z czasem zrozumiałem jednak, że książki pisane przez naukowców czytane są przez pięćdziesiąt czy sześćdziesiąt osób. A ja chciałem oddziaływać silniej i naprawdę próbować coś zmienić.

Zgodnie z powziętym przekonaniem, Hoffman rozpoczął karierę w biznesie. Zatrudnił się w Apple Computer w 1994 r., gdzie działał przy projekcie eWorld, będącym wczesną próbą stworzenia sieci społecznościowej. Później pracował w firmie Fujitsu, by w 1997 r. razem z grupą współpracowników założyć swoją pierwszą firmę - SocialNet.com. Była to kolejna zalążkowa forma serwisu społecznościowego, koncentrująca się na randkowaniu online i dopasowywaniu do siebie ludzi o podobnych zainteresowaniach, np. golfistów, szukających partnerów do gry w swojej okolicy. Jak mówił potem Peter Thiel, kolega Hoffmana, portal SocialNet.com wyprzedzał o siedem-osiem lat powstałe w następnej dekadzie najpopularniejsze społecznościówki.

Reid Hoffman na okładce "Forbesa"

Będąc wciąż jeszcze w SocialNet, Hoffman został członkiem zarządu tworzącego się PayPala, nowatorskiego wówczas serwisu do elektronicznego transferu pieniędzy. W końcu stycznia 2000 r. opuścił SocialNet i dołączył do PayPala w pełnym wymiarze godzin, jako dyrektor operacyjny.

- PayPal musiał wtedy rozpychać się i chwytać każdą okazję rynkową, a Reid stał się ekspertem od skutecznej rywalizacji w niezwykle konkurencyjnym środowisku - mówił Allen Blue, zatrudniony w tej firmie właśnie przez Hoffmana.

Reid był odpowiedzialny za wszystkie zewnętrzne relacje PayPala, w tym za infrastrukturę płatniczą (VISA, MasterCard, ACH, Wells Fargo), rozwój biznesu (eBay, Intuit i inne), relacje z administracją (regulacje, sądy) i kwestie prawne. Peter Thiel, jego ówczesny szef, powiedział o nim, że "był w PayPalu naczelnym strażakiem". W momencie przejęcia PayPala przez eBay za 1,5 mld dolarów w 2002 r. Hoffman pracował na stanowisku wiceprezesa wykonawczego firmy.

 

Wartościowa społeczność

W tym samym roku Hoffman został współzałożycielem LinkedIn, wraz z dwoma ex-kolegami z SocialNet (w tym ze wspomnianym Allenem Blue), byłym kolegą z klasy i byłym współpracownikiem z Fujitsu. Społecznościówka zainaugurowała działalność 5 maja 2003 r., jako jedna z pierwszych biznesowych sieci społecznościowych online. Zainwestowali w nią m.in. Peter Thiel i Keith Rabois, członkowie tzw. mafii PayPala, czyli grupy przedsiębiorców technologicznych wywodzących się ze środowiska założycieli i pracowników firmy obsługującej płatności.

W ciągu kilkunastu lat istnienia LinkedIn przekroczył liczbę 300 milionów użytkowników w ponad dwustu krajach. Serwis umożliwia zarejestrowanym osobom tworzenie profili dotyczących ich życia zawodowego, kariery czy zainteresowań i nawiązywanie kontaktów z innymi. Do grona swoich znajomych można tu zaprosić każdego (a więc nie tylko użytkownika portalu), o ile tylko ma on adres e-mail. Według Forbesa: "LinkedIn jest obecnie najbardziej wartościowym narzędziem społecznościowym dla osób poszukujących pracy i dla przedsiębiorców". Hoffman uważa jednak, że wiele osób wciąż nie wie, jak można naprawdę wykorzystać usługi serwisu, a głównym zadaniem LinkedIn jest pomoc tym wszystkim ludziom.

Reid był prezesem LinkedIn przez pierwsze cztery lata. Potem jego funkcje się zmieniały. Wraz z pojawieniem się LinkedIn na giełdzie 19 maja 2011 r. wszedł w posiadanie pakietu akcji o wartości szacowanej w tamtym momencie na 2,34 mld dolarów. W połowie 2016 r. ofertę kupna serwisu za 26,2 mld dolarów w gotówce złożyła firma Microsoft. Ostatecznie oferta została przyjęta, a Hoffman w marcu 2017 r. stał się członkiem zarządu Microsoft.

 
Dzieciństwo i młodość Reida

 

Anioł z wynikami

Po sprzedaży PayPala eBayowi Hoffman zamienił się w tzw. anioła biznesu Doliny Krzemowej. W odróżnieniu jednak od innych "anielskich inwestorów" może mówić o wymiernych efektach swoich przedsięwzięć, a nie tylko o satysfakcji z pomagania innym. W 2010 r. dołączył do firmy inwestycyjnej Greylock Partners. Specjalizuje się w niej w inwestycjach w takie dziedziny, jak usługi i obsługa konsumentów, oprogramowanie dla przedsiębiorstw, internet konsumencki, przedsiębiorczość 2.0, gry mobilne, gry społecznościowe, targi internetowe, płatności i sieci społecznościowe.

Według książki Davida Kirkpatricka "The Facebook Effect", właśnie Hoffman był tą osobą, która zaaranżowała pierwsze spotkanie pomiędzy Markiem Zuckerbergiem i Peterem Thielem, co potem doprowadziło do pierwszej inwestycji Thiela w raczkującego Facebooka, w wysokości pół miliona dolarów. Hoffman zainwestował razem z Thielem w pierwszą rundę finansowania serwisu Marka Zuckerberga.

 
Hoffman w czasach studenckich

Obecne inwestycje Hoffmana obejmują: Airbnb, One Kings Lane, Swipely, Viki, Coupons.com, Edmodo, Wrapp, TrialPay, Xapo, Change.org, Gixo, Blockstream, Convoy, Segovia, Crowdpac i Talko. Dotychczasowe inwestycje dotyczyły zaś firm i przedsięwzięć takich jak: 3DSolve, Flickr, Digg, shopkick, Six Apart, Wikia, Permuto, thesixtyone, Tagged, IronPort, Ping.fm, Nanosolar, Care.com, Knewton, Kongregate, Last.fm, Technetto, Vendio i VigLink.

 

"Zajmij się życiem"

Trzeba przyznać, że Reid wcale nie zapomniał o pierwotnym planie życiowym i zarobione pieniądze oraz pozycję autorytetu wykorzystuje do "wywierania wpływu". Jest np. eseistą piszącym o problemach współczesnego świata, społeczeństwa i gospodarki. Często i chętnie występuje publicznie, bierze udział w konferencjach, panelach dyskusyjnych i podobnych wydarzeniach, gdzie dzieli się swoimi przemyśleniami. Przemawiał np. podczas konferencji Fundacji X PRIZE oraz konferencji TED w Long Beach w 2012 r. Jest częstym wykładowcą na Uniwersytecie Stanforda, Oksfordzie, Harvardzie, MIT Media Lab i w innych ważnych miejscach.

Niedawno został współzałożycielem grupy lobbystów obywatelskich WTF. Nazwa wzbudza nieco kontrowersji, ale to jedynie skrót od Win The Future ("wygraj przyszłość"). Celem WTF jest stworzenie amerykańskim demokratom - którzy ostatnio głównie przegrywają - nowego programu społeczno-politycznego.

Wraz z Benem Casnochą napisał książkę "The Start-Up of You: Adapt to the Future, Invest in Yourself, and Transform your Career". Ukazała się w Stanach Zjednoczonych w 2012 r. Reid twierdzi w niej m.in., że wszyscy ludzie powinni myśleć o sobie jako o jednoosobowych przedsiębiorstwach lub też "prezesach" własnej kariery. Dwa lata później tandem Hoffman-Casnocha wypuścił w świat "The Alliance: Managing Talent in the Networked Age" - książkę, która stała się bestsellerem "New York Timesa".

- Zajmij się życiem, bowiem w przeciwnym razie pozostaje ci umieranie. Jeśli się nie rozwijasz, to się zwijasz. Jeśli nie przesz do przodu, to w istocie się cofasz - mówi Reid Hoffman, nie cofając się nigdy, ani na krok.