Zielony pociąg
Na północy Belgii, w okolicach Antwerpii ruszył pierwszy szybki pociąg napędzany energią słoneczną ? porusza go energia uzyskana z 16 tys. paneli słonecznych położonych na dachu tunelu kolejowego (na fot.). W swojej pierwszej trasie ?zielony pociąg? przejechał 25 km dzięki bateriom słonecznym umieszczonym na powierzchni tunelu, liczącego 3,4 km długości.
Stanowi on część super szybkiej linii kolejowej łączącej Antwerpię z Amsterdamem. Linie kolejowe są w stanie uzyskać z powierzchni 50 tys. metrów kwadratowych (około 8 boisk piłki nożnej) 3,3 tys. MWh. Energia ta pozwoli czterem tysiącom super szybkich pociągów nie tylko jeździć na energii słonecznej, ale też przekazywać nadwyżkę prądu do systemu na dworcach kolejowych w Belgii, by je oświetlić i ogrzać. Do uzyskania dodatkowej energii wystarczy wykorzystać wolne powierzchnie dachów (np. dworców i hangarów) oraz puste tereny i zainstalować tam panele słoneczne. (Le Monde?)