Zdalnie sterowane patrole

e-suplement
Bezzałogowe patrole czy misje rozpoznawcze prowadzone przy użyciu dotychczas używanego sprzętu będą możliwe dzięki nowej technologii opracowanej przez brytyjskich naukowców. Inżynierowie stworzyli ?skrzynkę? umożliwiającą przekształcenie niemal każdego pojazdu w zdalnie sterowany. Zestaw LARK (skrót od angielskiego: Land Autonomy Reference Kit) obejmuje komputer wraz z oprogramowaniem, który po zainstalowaniu w pojeździe umożliwia sterowanie z wykorzystaniem systemu GPS. Technologia jest uniwersalna i pasuje do szerokiej gamy pojazdów ? może być zastosowana zarówno w samochodach wojskowych jak i cywilnych.

To kolejny krok do zapewnienia żołnierzom bezpieczeństwa i wysokiej skuteczności po powszechnie już stosowanych w konflikcie w Afganistanie zdalnie sterowanych samolotach rozpoznawczych. System LARK umożliwia operowanie pojazdami przy różnym stopniu autonomiczności, od działania ze sterowaniem zdalnym, poruszania się zgodnie z wcześniej zaplanowaną trasą aż do prowadzenia operacji całkowicie autonomicznych. Pojazdy zachowują także zdolność wykorzystania ich jako klasycznych posiadających załogę. Phil Woods, Główny Technolog Centrum Nowoczesnych Technologii BAE Systems mówi ?Bezzałogowe pojazdy mogą przynieść rzeczywiste korzyści siłom zbrojnym, zastępując ludzi w najbardziej niebezpiecznych działaniach, a także odciążając żołnierzy, działając jako transporter ładunków. LARK daje wojsku zdolność przekształcenia używanych obecnie pojazdów w bezzałogowce, które mogą wykonywać misje niebezpieczne dla ludzi i pomagać im w transporcie ciężkiego zaopatrzenia.? Zestaw LARK był prezentowany przez BAE Systems podczas brytyjskich targów zbrojeniowych DSEi 2011, które odbyły się 13-16 września br.

Opracowana przez Centrum Nowoczesnych Technologii BAE, zestaw łączy "pole mózgu", które obejmuje system przetwarzania i algorytmy, z odpowiednim zestawem czujników i interfejsem operatora, w celu przekształcenia pojazd w programowalne, autonomiczne platformy.

Zachowując możliwości standardowego działania, pojazd może osiągnąć różne poziomy autonomii. Może być programowany do różnych zadań, do choć zdalnie sterowanej przy użyciu interfejsu jazdy , wg wstępnie wyznaczonych punktów na z góry ustalonej trasie, aż do w pełni autonomicznych działań. Dodatkowe czujniki i oprogramowanie mogą być dodane w celu umożliwienia pojazdom działania na terenie objętym lokalizacją GPS.

Źródło - BAE Systems

Przeczytaj także
Magazyn