Solarny samolot
Lot przebiegł bardzo dobrze i dzięki zespołowi meteorologów wszystko poszło zgodnie z planem: to było niezwykłe, powiedział Andre Borschberg. To było niesamowite lecieć poniżej pułapu chmur przez większą część lotu i nie zastanawiać się, czy lecieć nad nimi. Utwierdza to nas w zaufaniu do możliwości energii słonecznej?.
To był długi i wymagający lot, a dzięki aktywnemu zaangażowaniu zespołu w Payerne Solar Impulse był w stanie dolecieć nieco wcześniej do Madrytu.
Raport z pierwszej częśći lotu:
Czas lądowania - 01 h 28 min 50 s
Czas trwania lotu - 17 h 3 min 50 s
Średnia prędkość lotu - 89 kilometrów na godzinę
Najwyższa osiągnięta wysokość - 8500 m (27 000 stóp)
Testowa 48-godzinna podróż po trasie, której długość przekracza 2500 km, biegnącej nad Pirenejami i Morzem Śródziemnym, a kończącej się w Maroku, jest kolejną z serii lotów testowych, w tym pierwszego międzynarodowego lotu Solar Impulse ze Szwajcarii do Francji i Belgii w 2011 r.
Lot do Maroka i międzylądowanie w Hiszpanii pozwoli pomysłodawcom na zdobycie dodatkowego doświadczenia w zakresie współpracy z międzynarodowymi lotniskami, włączenia prototypu w regularny ruch powietrzny oraz zarządzania konserwacją samolotu.
Borschberg, współzałożyciel i Dyrektor Generalny Solar Impulse, jest bardzo podekscytowany lądowaniem w Maroku, tj. w pierwszym pozaeuropejskim punkcie docelowym: ?Jest to w pełni zgodne z celami, jakie sobie postawiliśmy w kontekście dystansu i czasu trwania lotu. Tak daleki lot samolotem napędzanym wyłącznie energią słoneczną będzie fantastyczną próbą przed podróżą dookoła świata, zaplanowaną na rok 2014?.
Przy konstruowaniu samolotu wykorzystano wiedzę techniczną, wysokiej klasy materiały polimerowe oraz ultralekkie materiały energooszczędne od Bayer MaterialScience, oficjalnego partnera szwajcarskiego eksperymentu polegającego na lataniu przez całą dobę bez paliwa.
Bayer MaterialScience jest oficjalnym partnerem szwajcarskiego Swiss Solar Impulse od 2010 r. Od tamtej pory ponad dwudziestu badaczy prowadzi prace w laboratoriach spółki w Leverkusen, Dormagen i Krefeld-Uerdingen w zakresie lekkich konstrukcji i efektywności energetycznej. Najważniejsze opracowane rozwiązania dotyczą np. konstrukcji części kabiny pilotów, skrzydeł i gondoli silnikowych. Patrick Thomas, Dyrektor Generalny Bayer MaterialScience, uważa, że projekt ten jest podkreśleniem zaangażowania firmy Bayer w wykorzystywanie nauki do podnoszenia jakości życia: ?Solar Impulse to prawdziwe wyzwanie ? w szczególności w odniesieniu do materiałów lekkich. Dzięki wykorzystaniu innowacji możemy pomóc w opracowywaniu rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej i czystej energii?.
Planowany lot pokrywa się z rozpoczęciem prac w marokańskiej prowincji Warzazat nad budową największej na świecie elektrowni słonecznej. Marokańska Agencja ds. Energii Słonecznej (MASEN) powita Piccarda i Borschberga po wylądowaniu. MASEN nadzoruje budowę marokańskiej elektrowni słonecznej, której zakładana wydajność wyniesie 2000 MW do roku 2020.
Do roku 2020 Maroko planuje budowę pięciu kompleksów energetycznych, które łącznie wyprodukują 2000 MW energii i zapobiegną emisji 3,7 milionów ton CO2. Słoneczna elektrownia termalna w Warzazat stanowi część kompleksu obejmującego grupę instalacji słonecznych, które do roku 2015 wyprodukują łącznie 500 MW.
?Jesteśmy pełni podziwu dla wizji tego pionierskiego projektu, który jasno dowodzi, że czyste technologie promowane w ramach Solar Impulse mogą również odegrać znaczącą rolę w życiu codziennym?, stwierdził Piccard, założyciel i Prezes Solar Impulse.
Źródło: Bayer
Zdjęcie: Bayer, Jean Revillard/Rezo.ch