Microsoft podąża za przykładem Apple'a
Microsoft tak jak Apple zamierza wypuścić swój tablet i spróbuje sprzedawać razem sprzęt i oprogramowanie. Posunięcie Microsoftu jest wyzwaniem rzuconym Apple, który udowodnił, że najbardziej skutecznym sposobem na stworzenie łatwego w obsłudze gadżetu dla konsumentów jest budowa całego pakietu.
Microsoft zaprezentował własny tablet Surface, którym ma konkurować z iPadem firmy Apple - Google Android, oraz z własnymi partnerami produkującymi sprzęt komputerowy. To pierwszy komputer własnego projektu w 37-letniej karierze Microsoftu. Na pierwszy rzut oka bardzo przypomina iPada, ale to pozory ? zawarto w nim sporo nowatorskich pomysłów, poza tym jest kierowany do szerszej grupy klientów. Microsoft Surface to 10,6-calowy tablet działający na systemie Windows 8. Mają być dostępne różne wersje, ale każda wyposażona będzie w dotykowy ekran. Jeden model napędzany będzie przez procesor ARM (taki jak w iPadzie) i będzie zbliżony parametrami bardziej do tradycyjnego tabletu, działając na systemie Windows RT. Drugi napędzany będzie procesorem Intela Ivy Bridge i działać będzie na Windowsie 8.
Wersja z Windowsem RT będzie miała grubość 9,3 mm i wagę 0,68 kg. Zawierać będzie wbudowaną podpórkę. Wersja ta sprzedawana będzie z dyskiem 32 lub 64 GB.
Tablet Surface z procesorem Intel będzie oparty na systemie Windows 8 Pro. Jego prawdopodobne wymiary to grubość 13,5 mm i waga 0,86 kg. Dodatkowo oferować będzie wsparcie USB 3.0. Ta szczególna wersja będzie również posiadała obudowę z magnezu i wbudowaną podpórkę, ale dostępna będzie z większymi dyskami 64 lub 128 GB. Wersja Intel zawierać będzie dodatkowe wsparcie cyfrowego atramentu przez pióro, dołączone magnetycznie do obudowy tabletu.
Oprócz samego tabletu Microsoft będzie sprzedawał dwa rodzaje etui, które przyczepiają się do powierzchni magnetycznej Surface. W przeciwieństwie do etui Apple, które służy tylko jako ochrona ekranu i podstawka, etui Microsoftu Touch Cover i Type Cover mają pełnić funkcję pełnowymiarowej klawiatury z wbudowanym gładzikiem.
Oszałamiający sukces Apple obecnie najwyżej wycenianej firmy na świecie, zachwiał hegemonią Microsoftu jako potentata na rynku komputerów. Microsoft nie udostępnia żadnych informacji o cenach i dostępności swojego tableta, mówiąc, że zarówno wersja ARM, jak i Intel będą konkurencyjne cenowo z podobnymi produktami.
Dla Microsoftu produkcja własnego tabletu jest ryzykownym przedsięwzięciem. Mimo konkurencji ze strony iPada system Windows jest jak dotąd najbardziej dochodowym przedsięwzięciem technologicznym. Opiera się w dużej mierze na umowach z producentami sprzętu. Partnerom może się nie spodobać, że gigant chce z nimi konkurować na rynku sprzedaży sprzętu. Do tej pory Microsoftowi różnie szło w tej dziedzinie. Robi bardzo popularnego Xboksa 360, ale sukces tej konsoli poprzedzony był latami strat i problemów. Sukcesem jest też Kinect. Poległ jednak ze swoim odtwarzaczem muzycznym Zune, który miał być konkurencją dla iPoda.
Jednak również ryzykiem dla Microsoftu jest pozostanie na utartej ścieżce współpracy z firmami produkującymi sprzęt. W końcu iPad już zagarnął klientów, którzy kupowali laptopy z niskiej półki.