Przystanek i ładowarka w jednym
Prototyp Aggie Bus o długości 12,5 m będzie przewoził studentów na terenie kampusu Utah State University. Maszyna w wersji docelowej ma być oferowana z systemem o mocy 50 kW.
System bezprzewodowego ładowania nazywany jest Wireless Power Transfer. Osiąga obecnie moc 5 kW, przy wspomnianej wydajności 90%. Moc szczytowa systemu wynosi na razie 25 kW, jednak przy mniejszej sprawności urządzenia.
Płyta ładowania ma 15,2 cm średnicy. Ładuje akumulatory pojazdu na zasadzie indukcji ? dolna płyta jest cewką, przez którą przepływa prąd. Górna cewka znajduje się na płycie tej samej wielkości, zainstalowanej w podłodze autobusu. Indukowany w górnej cewce prąd płynie do samochodowych baterii. Ważne w tej technologii jest precyzyjne naprowadzenie autobusu, tak aby dwie płyty znajdowały się dokładnie naprzeciw siebie.
Pisząc o amerykańskim rozwiązaniu, warto dodać, iż w Europie także opracowywane są rozwiązania do bezprzewodowego ładowania autobusów elektrycznych. Prototypowy system tego typu, o nazwie AutoTram, opracował m.in. niemiecki Fraunhofer Institut.
Warto też przypomnieć przy tej okazji o wynalazku japońskich inżynierów, którzy w pierwszej połowie 2012 r. zaprezentowali rozwiązanie umożliwiające przepływ energii elektrycznej przez warstwę betonu, nawet do 10 cm grubości. Transmisja mocy, którą udało im się osiągnąć to na razie zaledwie 50-60 watów. Jednak mimo to, już mówi się o tej technologii jako o szansie na ładowanie elektrycznych pojazdów w trakcie jazdy, co mogłoby zrewolucjonizować transport drogowy.