AVT1945. Moduł komfortowych kierunkowskazów
Urządzenie zamontowane w instalacji auta powoduje generowanie trzech mignięć na kierunkowskazach jednego kierunku po wystąpieniu jednego mignięcia na tych kierunkowskazach. Pierwsze mignięcie kierunkowskazów, to, które wyzwala cały proces, wykonuje kierowca auta. Nie musi to być pełne mignięcie, wystarczy impuls o czasie min. 0,2 s. Urządzenie dopełni to migniecie do pełnego cyku a potem wykona kolejne dwa mignięcia. Oprócz funkcji podstawowej urządzenie przewiduje również reakcje na sytuacje szczególne. Jeśli w trakcie cyklu trzech mignięć pojawi się dodatkowy impuls, czyli kierunkowskazy zostaną załączone przez kierowcę, a nie z modułu, wtedy cykl zostanie przerwany. W praktyce chodzi o to, aby pierwsza krótka "strzałka" rozpoczynała cykl trzech mignięć a kolejna strzałka w trakcie cyklu, w tym samym kierunku, przerywała ten proces.
Druga sytuacja szczególna ma miejsce, gdy w trakcie cyklu trzech mignięć pojawi się impuls na kierunkowskazach po przeciwnej stronie - kierowca zmienił kierunek manewru. Wtedy również aktualny cykl zostaje przerwany i jednocześnie rozpoczyna się cykl po przeciwnej stronie. Ostatnia sytuacja szczególna to taka, gdy zamigają kierunkowskazy w obu kierunkach.
Wtedy przerywany jest każdy trwający cykl i nie jest podejmowana żadna dodatkowa akcja.
Zatem mignięcie światłami awaryjnymi na znak "dziękuję" lub zamknięcie auta pilotem nie uruchomi urządzenia.
Budowa i montaż
Schemat układu przedstawia rysunek 1. Schemat nie jest skomplikowany, można wyszczególnić blok zasilania ze stabilizatorem IC1, dwa bliźniacze bloki wykonawcze z przekaźnikami REL1 i REL2 oraz blok sterujący z mikrokontrolerem IC2.
Najważniejszego bloku urządzenia nie widać na schemacie - jest to program sterujący, zawarty w pamięci mikrokontrolera.
Ze względu na prostą konstrukcję montaż modułu również nie jest skomplikowany i wymaga podstawowego doświadczenia w lutowaniu. Znacznie więcej uwagi i pracy wymaga umieszczenie układu w obudowie, zamontowanie modułu w aucie, wyprowadzenie połączeń oraz zabezpieczenie przed wstrząsami, wilgocią i innymi trudnymi czynnikami modułu oraz połączeń. Aby zapewnić bezawaryjną pracę urządzenia, każdą czynność należy wykonać solidnie. Zanim jednak moduł zostanie zamontowany na stałe warto skontrolować poprawność działania, dołączając go metodą "na krótko".
Moduł wymaga doprowadzenia tylko zasilania oraz obwodu lewego i prawego kierunkowskazu, dzięki temu dołączenie do instalacji auta jest stosunkowo łatwe. Sygnały złącz CON1 i CON2 są dokładnie opisane na płytce. Zasilanie modułu należy dołączyć z dowolnego obwodu w którym napięcie pojawia się "po stacyjce". Zapewne obwód będzie zabezpieczony bezpiecznikiem, wiec może zajść konieczność wymiany bezpiecznika na taki z większym prądem znamionowym, ponieważ zasilanie świateł kierunkowskazów, w trakcie pracy modułu, będzie pobierane z tego obwodu. Podłączenie do kierunkowskazów można łatwo zrealizować np. przy złączach reflektorów (nawet tylnych). Ważne jest aby dołączyć się do sygnałów "plusowych" obu stron.
Warto wspomnieć, ze sam moduł ma znikomy pobór prądu. Dzięki zastosowaniu energooszczędnego stabilizatora oraz dzięki temu, że program sterujący wyłącza niewykorzystywane komponenty mikrokontrolera i kiedy to możliwe, uruchamia tryb uśpienia, pobierany prąd nie przekracza 1 mA.
• napięcie zasilania 9...18 V
• mały pobór prądu – poniżej 1 mA w stanie czuwania
• łatwy montaż w instalacji auta
• dedykowana obudowa Z68U
• wymiary płytki: 58×42 mm
Konfiguracja
Czasy cyklu migania kierunkowskazów są podobne we wszystkich pojazdach, jednak nie są identyczne. Moduł, od początku, ma ustawione domyślne czasy cyklu migania, aby dopasować moduł do cyklu migania docelowego auta należy przeprowadzić prostą konfigurację. Po dołączeniu do instalacji auta i włączeniu zasilania modułu należy założyć zworkę na szpilki opisane PRG. Następnie należy włączyć na stałe jeden kierunkowskaz lewy lub prawy (ale nie oba - nie światła awaryjne). W tym czasie urządzenie mierzy parametry cyklu migania i je zapamiętuje. Po 4...5 mignięciach zabieg będzie zakończony a urządzenie zasygnalizuje to długim mignięciem obu kierunkowskazów. Można wtedy wyłączyć załączony kierunkowskaz i zdjąć zworkę ze szpilek PRG, teraz urządzenie jest gotowe do pracy.
Wszystkie niezbędne części do tego projektu zawiera kit AVT1945, w cenie 77,50 zł, dostępny pod adresem: https://sklep.avt.pl/avt1945.html