Jaworowi ludzie

Jaworowi ludzie
e-suplement
Dziś prawdziwie inżynierskie - godne młodych techników wyzwanie! To także doskonały temat na niebanalną lekcję fizyki, matematyki lub techniki w nowym roku szkolnym!

Niezwyczajne szkolne projekty

Bardzo lubię tego typu zadania projektowe, które wielką karierę zrobiły już we wszystkich szkołach za wielką wodą? Prezentowaliśmy już na łamach Młodego Technika między innymi w numerze 9/2009 (kup numer archiwalny magazynu Młody Technik) modele do testów zderzeniowych z jajkiem pełniącym rolę crash test dummie...

Do szkolnych projektów świetnie nadają się też na przykład pojazdy z napędem myszołapkowym czy rakiety pneumatyczne lub plussszowe. Dziś jednak zajmiemy się konstruowaniem tymczasowych, przepraw mostowych - kto wie, może kiedyś rozwinięta wiedza na ten temat przyda się w rzeczywistej sytuacji??

"Jawor, jawor, jaworowi ludzie. Co wy tu robicie? Budujemy mosty!"

Zatem będziemy budować most! Zanim przystąpimy do bezpośredniego działania, warto choć trochę "liznąć tematu", by poznać choć podstawowe zasady konstruowania, czy choćby prawidłowe nazewnictwo elementów tego typu konstrukcji.

O mostach w Młodym Techniku pisano już doprawdy niemało! Czy wiecie, że pierwszy stalowy most spawany na świecie jest dziełem Polaka - inż. Stefana Bryły z 1928 roku? Albo, że jednym z najbardziej cenionych twórców mostów w USA był Rudolf Modrzejewski (zwany tam dla uproszczenia Ralfem Modjewskim - jego firma nadal projektuje).

Warto też wiedzieć czym i gdzie wsławił się Ernest Malinowski. Ostatnio red. Kazimierz Topór pięknie opisał prefabrykowane, składane mosty Bayleya - szczególnie te ostatnie rodzaje mostów mogą być dobrą inspiracją do prac projektowych przy dzisiejszym zadaniu...

Ciekawostki, przygotowane, przedstawione przez uczniów (i docenione przez nauczyciela!) mogą też być ciekawym uzupełnieniem samego projektu realizowanego w szkole?

Założenia do realizacji i ocena zadania

Zadanie polegać będzie na wykonaniu (podczas zajęć) możliwie najlepszej przeprawy dla standardowego wózka transportującego luzem kurze jajko (wielkości M) pomiędzy przyczółkami oddalonych od siebie o 250 mm (np. ze szkolnych ławek). Zespoły projektowo-wykonawcze mogą liczyć od 4 do 12 osób.

Czas na opracowanie projektu mostu: minimum 2-3 dni.

Czas bezpośredniej realizacji zadania (z dostarczonych materiałów, w kontrolowanych warunkach): 45 min.

Materiały: 100 sztuk standardowych zapałek 2,2 x 2,2 x 43 mm (z łebkami lub bez - należy to wcześniej koniecznie zaznaczyć), 1 metr nici bawełnianej, klej do drewna (dowolny), wózek, jajo kurze (na miejscu). Narzędzia: jeden dowolny przyrząd do cięcia zapałek, pinceta (ewentualnie), arkusz A4 papieru piśmiennego, ołówek, taśma dwustronna i suszarka do włosów (opcjonalnie). Można również założyć ew. większą ilość dostępnych narzędzi czy materiałów, ale z ograniczoną ilością typów.

Wózek z jajkiem należy przeciągnąć z jednego brzegu (ławki) na drugi wyłącznie za pomocą poziomego ciągnięcia za pomocą otrzymanej nici (nie wolno dotknąć w tym czasie mostu, wózka ani jajka). Zadanie jest zaliczone, kiedy jajko zostanie bezpiecznie przetransportowane na drugi brzeg. W przypadku wielu udanych projektów o pierwszeństwie w rywalizacji może rozstrzygnąć kolejny test wytrzymałościowy (zniszczeniowy) konstrukcji mostu (vide rysunek).

Wygrywa ta konstrukcja, która będzie w stanie utrzymać największe obciążenie, zanim ulegnie zniszczeniu. Przy okazji można również obserwować (nawet nagrywać) mechanizm zniszczenia, by w przyszłości móc racjonalniej wykorzystywać możliwości materiału.

Ściągnij specjalnie przygotowany pliku PDF, zawierający rysunki wykonawcze przykładowego rozwiązania dzisiejszego zadania - wystarczy wydrukować.

Ciąg dalszy artykułu znajdziesz w październikowym numerze magazynu Młody Technik

Warto zobaczyć również

Film z testów wytrzymałościowych podobnych szkolnych konstrukcji mostowych

Przeczytaj także
Magazyn