Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Test aplikacji: programy do zdalnej pracy i współpracy

Test aplikacji: programy do zdalnej pracy i współpracy
Poniżej przedstawiamy test pięciu aplikacji programów do zdalnej pracy i współpracy.

Slack

Jeden z najbardziej obecnie znanych systemów wspierających zarządzenie projektami i pracę w grupach. Przygotowana dla niego aplikacja mobilna ma nam pomóc w bieżącym dostępie do zadań i materiałów, a także ułatwić dodawanie nowych treści. Na najbardziej podstawowym poziomie Slack działa jak wygodny komunikator i narzędzie do czatu, ma jednak o wiele więcej możliwości w tym także szeroki wachlarz dodatkowych programów i aplikacji współpracujących, które można dodać do roboczego interfejsu.

Konwersacje tekstowe w postaci czatów mogą być prowadzone w tzw. kanałach, dzięki czemu jesteśmy w stanie podzielić w sposób logiczny wszystkie wątki pojawiające się w projektach czy podczas zajęć szkolnych lub uczelnianych. Z łatwością można dołączać różnego rodzaju pliki. Z poziomu Slacka można też organizować i przeprowadzać telekonferencje (zobacz także: Pandemia przyspiesza wirtualną rewolucję), np. przez integrację popularnego programu Zoom.

Przydzielanie zadań, tworzenie harmonogramów, pełne zarządzanie projektami, wymiana plików jest możliwe w Slacku dzięki integracji z takimi narzędziami jak Google Drive, Dropbox, MailChimp, Trello, Jira, Github i wieloma innymi. Rozbudowane funkcje są w Slacku płatne, ale darmowa wersja w zupełności wystarcza dla małych grup i ograniczonych przedsięwzięć.

Slack

Producent: Slack Technologies Inc.
Platforma: Android, iOS, Windows
Oceny
Możliwości: 10/10
Łatwość obsługi: 9/10
Ocena ogólna: 9,5/10

Asana

Program ten i aplikacje mobilne na nim oparte wydają się adresowane do liczniejszych zespołów, powyżej dziesięciu osób. Zarządzane w nim projekty są dzielone na zadania, które można wygodnie grupować, wyznaczać daty wykonania, przydzielać do nich osoby, dołączać pliki i oczywiście komentować. Do dyspozycji są też znaczniki (tagi), które grupują zawartość w kategorie tematyczne.

Podstawowym widokiem w aplikacji jest widok zadań według czasu ich realizacji. W ramach każdego zadania można ustalić podzadania, do których przypisuje się konkretne osoby i harmonogramy realizacji. Możliwa jest rozmowa online na bieżąco na temat zadań i podzadań, przekazywanie pytań, wyjaśnień i raportów o postępach realizacji.

Asana podobnie jak Slack może zostać zintegrowana z innymi programami, choć wachlarz tych aplikacji nie jest tak szeroki jak w Slacku. Przykładem jest TimeCamp, narzędzie, które pozwala mierzyć czas spędzony nad poszczególnymi projektami. Inne to Kalendarz Google i wtyczka do przeglądarki Chrome pozwalająca na dodawanie zadań z poziomu przeglądarki. Bez opłat można korzystać z Asany, posiadając zespół liczący maksymalnie 15 osób.

Asana

Producent: Asana Inc.
Platforma: Android, iOS, Windows
Oceny
Możliwości: 6/10
Łatwość obsługi: 8/10
Ocena ogólna: 7/10

Element (poprzednio Riot.im)

Aplikacja niedawno zmieniła nazwę z Riot.im na Element. Nazywana jest alternatywą open source dla Slacka. Oferuje wiele funkcji, które oferuje Slack, takich jak połączenia wideo, połączenia audio, osadzone obrazy/wideo, emotikony i pojedyncze kanały tekstowe. Aplikacja pozwala użytkownikom samodzielnie hostować serwer czatu, jednak jest to jedynie opcja. Kanały można otwierać również na platformie Matrix.org.

Podobnie jak Slack, użytkownicy mogą tworzyć indywidualne kanały czatu na określone tematy. Wszystkie dane czatów w Element są w pełni szyfrowane za pomocą protokołu E2EE. Podobnie jak Slack, appka obsługuje boty i możliwe do osadzenia na stronach internetowych widżety do realizacji zadań jako grupa.

Element jest w stanie połączyć różne rodzaje komunikatorów, takie jak IRC, Slack, Telegram i inne, z aplikacją przez platformę Matrix. Integruje również czaty głosowe i wideo peer-to-peer i grupowe rozmowy za pomocą platformy WebRTC (Web Real-Time Communication).

Element

Producent: Vector Creations Limited
Platforma: Android, iOS, Windows, Linux
Oceny
Możliwości: 7,5/10
Łatwość obsługi: 4,5/10
Ocena ogólna: 6/10

Flock

Narzędzie, którego główną funkcją jest możliwość prowadzenia czatu zespołowego w systemach Linux, Mac, Windows i na innych platformach. Można go zintegrować z innymi aplikacjami, np. Dyskiem Google, Githubem, Trello i innymi.

Podobnie jak wiele alternatyw Slacka, Flock obsługuje czat wideo, połączenia audio, osadzone obrazy i inne standardowe funkcje. Flock ma wbudowaną, współdzieloną funkcję tworzenia listy zadań do wykonania. Ponadto użytkownicy mogą konwertować toczące się dyskusje w Flocku na zadania na liście zadań. Użytkownicy Flocka mogą przesyłać ankiety do członków zespołu, uzyskując potencjalnie odpowiedzi od większych grup.

Prywatność i bezpieczeństwo konwersacji w programie Flock zapewniane jest przez zgodność z SOC2 i GDPR. Oprócz pełnego zestawu systemów operacyjnych z Flocka można korzystać za pomocą wtyczki w przeglądarce Chrome. Aplikacja jest darmowa, ale jest możliwość rozszerzenia głównie ilościowego po wykupieniu płatnych planów.

Flock

Producent: Riva
Platforma: Android, iOS, Windows, Linux
Oceny
Możliwości: 8/10
Łatwość obsługi: 6/10
Ocena ogólna: 7/10

Yammer

Yammer to narzędzie Microsoftu, więc towarzyszy jego usługom i produktom. Z tej sieci społecznościowej dla firm i organizacji do komunikacji wewnętrznej można korzystać w sposób podobny do opisywanych wcześniej aplikacji. Użytkownicy Yammera uczestniczą w wydarzeniach online, komunikują się między sobą, zyskują dostęp do wiedzy i zasobów, zarządzają skrzynką odbiorczą, nadają priorytety wiadomościom i ogłoszeniom, wyszukują ekspertów, prowadzą konwersacje i wymieniają pliki, a także uczestniczą i dołączają do grup roboczych.

Zasada działania usługi Yammer opiera się na sieciach i przestrzeniach roboczych firm oraz organizacji. W ramach danej sieci mogą być tworzone grupy, które mają na celu podział komunikacji na określoną tematykę związaną np. z działami lub zespołami w organizacji. Grupy mogą być widoczne dla wszystkich pracowników organizacji lub ukryte, wtedy są widoczne wyłącznie dla zaproszonych osób. Domyślnie, do sieci utworzonej w usłudze Yammer mogą uzyskać dostęp wyłącznie osoby posiadające adres e-mail w domenie organizacji.

Yammer w podstawowej wersji jest darmowy. Umożliwia dostęp do podstawowych możliwości społecznościowych, opcji związanych z pracą zespołową, dostęp przez urządzenia mobilne i możliwość korzystania z aplikacji. Dostęp do zaawansowanych opcji administracyjnych, autoryzacji aplikacji oraz wsparcia technicznego jest płatny. Yammer jest dostępny także w opcji z usługą Microsoft SharePoint oraz Office 365.

Yammer

Producent: Yammer, Inc.
Platforma: Android, iOS, Windows
Oceny
Możliwości: 8,5/10
Łatwość obsługi: 9,5/10
Ocena ogólna: 9/10