Tunel pod Bosforem łączy kontynenty
Wczoraj otwarto tunel łączącego Azję z Europą, pod dniem cieśniny Bosfor. Podziemna przeprawa przeznaczona będzie dla pociągów. Tureckie władze już dość górnolotnie mówią o stworzeniu „połączenia Londynu z Pekinem”.
Długość trasy wybudowanej przez turecko-japońskie konsorcjum wynosi 13,6 km. Z tego odcinek pod morzem ma 1,4 km. Ta część jest zagłębiona jest pod dniem morskim na 55 metrów (w najgłębszym miejscu powyżej 60 m), co ma być światowym rekordem. Tunel jest dodatkowo wzmocniony i odporny na wstrząsy sejsmiczne, które w tym regionie nie są rzadkością.
Według prognoz, kursujące tunelem pociągi będą przewozić między obiema częściami Stambułu ok. 1,5 miliona osób dziennie. Podróż z jednego kontynentu na drugi ma zająć cztery minuty. Przeprawa pod cieśniną Bosfor jest częścią projektu „Marmaray”, przewidującego modernizację stambulskich kolei i stworzenie magistrali o łącznej długości, przekraczającej 76 kilometrów.